Kikre figyel kiemelten a NAV 2023-ban?


A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2023-ban is igyekszik célzottan, az adózók magatartásához igazodva támogatni, ellenőrizni vagy büntetni az érintetteket. Az adócsalást, a szándékos adóelkerülést határozottan bünteti. Mindezt egyre gyorsabban tudja megtenni, ezzel egyre hatékonyabban szedi be a tervezett bevételeket. A kockázatelemzések alapján jogkövetési vizsgálatot, adó-, vámellenőrzést vagy támogató eljárást folytat le. Kikre figyel idén a NAV?

Jelentős költségvetési kockázatot hordozó tevékenységek

A korábbi évek tapasztalatai alapján látszik, hogy melyek a legkockázatosabb területek, és ezeket kiemelten fogják ellenőrizni:

  • e-kereskedelem
  • élelmiszeripari, mezőgazdasági kereskedelem – különös tekintettel az árstopos termékekre – és gyártás
  • építőanyag-kereskedelem
  • gépjármű- és gépjármű-alkatrész kereskedelem és javítás
  • informatikai és telekommunikációs kereskedelem
  • turizmus, vendéglátás
  • futárok, ételszállítók
  • személyszállítás
  • ideiglenes árusítóhelyeken történő értékesítés
  • távol-keleti termékeket árusítók
  • textilkereskedelem
  • étrend-kiegészítők, gyógyhatású készítmények kereskedelem
  • tüzelőanyag-, fűtőberendezés-, klíma- és alkatrészeik kereskedelme, szerelése
  • személy- és vagyonvédelem, épületüzemeltetés, takarítás, munkaerőkölcsönzők
  • reklám-, marketing-, médiaszolgáltatás, filmgyártás
  • informatikai és ügyviteli szolgáltatás, tanácsadás.

Kockázatelemzésen alapuló ellenőrzések

Az online adatszolgáltatási kötelezettségekből beérkezett adatokat folyamatosan elemzik, és összevetik a bevallási adatokkal. Kiemelt figyelmet fordítanak a székhelyszolgáltatókhoz bejelentett adózókra, valamint a nagy élőmunka igényű tevékenységekre (pl. építőipar, filmipar), ahol gyakran alvállalkozók bevonásával, alvállalkozói láncolatok felépítésével teremtik meg az áfalevonási jogot. A háttérben zajló elemzések gyors és hatékony reagálást tesznek lehetővé, különösen a kiutalások és/vagy átvezetések előtt. Egyre több területre terjed ki a nemzetközi automatikus információcsere is: pl. az osztalékra, kamatra, hozamra, a digitálisplatform-alapú gazdaságra. Számíthatnak ellenőrzésre azok is, akik adózási szempontból nem együttműködő országokból szereznek nyereséget, ahogy az adóminimalizáló és az árbevételt nem realizáló, de adót visszaigénylő vállalkozások is.

2023-ban ellenőrizni fogják a katásokat és az átalányadózókat is a bevételi értékhatárok és a költséghányadok helyes alkalmazása szempontjából, és helyszíni ellenőrzések keretében azokat is, akik egyik adózási módot sem választották, mert ők valószínűleg engedély nélkül folytatják tevékenységüket.

Ellenőrzik a harmadik országból behozott és Magyarország területén forgalomba helyezett új gépjárművek regisztrációs adóját, áfáját. A közvetett vámjogi képviselők beiktatásával bonyolított eljárások esetében kiemelt figyelmet fordítanak az importőrök felfedésére, a közterhek beszedésére.

Kiemelt adózók ellenőrzése

Továbbra is kiemelten figyelnek a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózókra. 2023-ban az adókedvezmények (fejlesztési-, energiahatékonysági beruházási-, felújítási) felhasználása és a transzferárazás lesz a fókuszban.

Vizsgálni fogják a nagy foglalkoztatókat is, különösen a Munkavállalói Résztulajdonosi Programot, a munkavállalóik javára juttatott csoportos, kockázatinak minősülő személybiztosítások (az élet-, baleset- és betegségbiztosítások) helyes kezelését.

Önkéntes jogkövetés támogatása

Támogató eljárások

Továbbra is támogatják az ingatlanértékesítőket és a magán egészségügyi szolgáltatókat, hogy megfelelően teljesítsék adózási kötelezettségüket, de idén a volt katásokat is célcsoportjává válnak a támogatói eljárásoknak A 2022-es adatok alapján támogatói eljárás keretében vizsgálják a foglalkoztatotti bejelentések és a járulékbevallások közti eltéréssel rendelkező adózókat, a gépjármű és gépjárműadó adatok alapján cégautó adót nem fizetőket, valamint a családi járulékkedvezményt érvényesítő adózókat.

Alapvető devianciák folyamatos monitoringja

A NAV folyamatosan figyeli az újonnan alakult, különösen, ha azonnal kiugró jövedelmet realizálnak, a vezető- / tulajdonosváltozással érintett vállalkozásokat. Ellenőrzésre számíthatnak az adóminimalizáló és a tartósan veszteséges adózók mellett a kockázatos adózói múlttal rendelkező, törölt adószámú, elérhetetlen vállalkozások ügyvezetőinek további vállalkozásainak is, és azok is, akik „felébrednek az alvó státuszból”.

Azok is fókuszba kerülnek, akik sok embert foglalkoztatnak, miközben nem bocsátanak ki számlákat, és az általuk befogadott számlákra sincsenek kontrolladatok, ahogy azok is, akik nagy forgalmat realizálnak alkalmazottak nélkül. Ha az áfabevallás és az online számla adatok között eltérés van, vagy ha valaki nem nyújt be áfabevallást, nullás adókötelezettséget vall, de kontrolladatok alapján van tevékenysége, számíthat ellenőrzésre. Vizsgálják a népegészségügyi termékadó kötelezettségek teljesítését.

A foglalkoztatói bejelentéseket is folyamatosan figyelik, melynek érdekében az új foglalkoztatóknál jogkövetési vizsgálatokat végeznek, a korábbi foglalkoztatóknál felülvizsgálják a bejelentési kötelezettségek helyzetét. Fokozzák a helyszíni ellenőrzéseket a feketefoglalkoztatással szembeni fellépés érdekében. Vizsgálják az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségét, a biztosítotti bejelentésben szereplő, de a bevallások alapján bevallásban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a jogviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség teljesítését. A személyi jövedelemadót érintő visszaigényléseket is ellenőrzik a kiutalás előtt, ahogy figyelmet fordítanak az egyéni vállalkozók adókötelezettségeinek ellenőrzésére is.

Tematikus ellenőrzések

Idén többek között az ingatlanközvetítők, ügyvédek, jogi tevékenységet folytatók és a végrehajtók számíthatnak ellenőrzésre. Ellenőrizni fogják az országonkénti jelentések és a határon átnyúló konstrukciók alapján kockázatosnak minősített tranzakciókat is. Azok a pénzügyi intézmények, akiknek adatszolgáltatási kötelezettségük van, szintén számíthatnak ennek megfelelőségének jogkövetési vizsgálatára.

A tranzakcióalapú digitális adatgyűjtésnek köszönhetően a NAV által indított adóellenőrzések egyre célirányosabbak és hatékonyabbak. Emiatt az adózói oldalon állandó ellenőrzési készültséget szükséges fenntartani és az adókezelés helyességét érdemes még az adóhatósági vizsgálatok előtt biztosítani. Amennyiben bizonytalan, kérje a LeitnerLeitner szakértői segítségét. Mi nem csak átvilágítjuk adózással kapcsolatos folyamatait, de segítséget is nyújtunk a feltárt hibák kezelésében és kijavításában – ami mindig olcsóbb, mint az adóellenőrzések során szembesülni a mulasztásokkal és az általuk okozott többlet adó és bírság terhekkel. Ha új gazdasági ügyletbe kezd, vagy külföldi terjeszkedést tervez, akkor is érdemes szakértőinkkel konzultálnia! S végül, de nem utolsó sorban, akkor is számíthat ránk, ha a NAV már kopogtat ajtaján, vagy a már megkezdett ellenőrzésben elmarasztalás van kilátásban.

A LeitnerLeitner tanácsadói gyakorlata mellett több mint két évtizedes adóhatósági tapasztalattal rendelkezik a témakörben, amely garancia ügyfeleink számára a hatékony és gyakorlatorientált megoldások megtalálására.

Forrás: https://adozasrolerthetoen.blog.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]