Koronavírus kontra transzferár Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A koronavírus megjelenése számos új kihívás elé állítja a gazdasági élet szereplőit, hatásai mára erőteljesen érzékelhetők valamennyi szektorban. A világjárvány egyértelműen kihat a multinacionális vállalatok ellátási láncaira és a vállalatközi ügyleteikre, azaz a transzferárakra is. A multinacionális vállalatok nemcsak az ellátási lánc zavaraival és a munkavállalók nemzetközi mobilitásának korlátaival szembesülnek, hanem a jövedelmezőségük, következésképpen az adóalapjuk jelentős sérülésével is, melyek bizonyos kormányzati lépéseket prognosztizálhatnak.

A járvány visszaszorítása érdekében tett kormányzati intézkedések eredményeként a kedvezőtlen piaci helyzethez alkalmazkodva az cégek igyekeznek úgy kialakítani az üzleti folyamataikat, hogy az a legkevésbé okozzon fennakadást az üzletmenetük folytonosságában. Az ennek érdekében hozott döntéseik eredményeként az ügyfeleink számos olyan tényezővel szembesülhetnek, melyek egy nemzetközi cégcsoport esetében jelentős transzferár következményekkel járhatnak, az ellátási lánc akadozások okozta veszteséges működés problémájától egészen az árképzési politikák és vállalatközi szerződések módosításával járó  üzleti modellek, esetleg cégcsoport struktúrák átszervezéséig.

Transzferárazási problémák

Az OECD kommentár részletesen foglalkozik a különleges helyzetek okozta kiigazításokkal. Kifejezetten vis major helyzetekből adódó ideiglenes veszteségekkel a nemzetközi OECD Transzferár Irányelvek vagy a hazai szabályozás explicit nem foglalkozik, azonban az OECD Irányelvek ajánlásaiból levonhatókak a megfelelő következtetések. Az új üzleti folyamatok, árképzési konstrukciók kialakítása pedig a szokásos piaci ár szempontjából, valamint adminisztratív szempontból jelenthetnek súlyos nehézséget, hiszen az adóalap sérüléséről, így az állami adóbevételek jelentős kieséséről beszélünk. Ebből adódóan a transzferár-tervezés, és a megváltozott működési körülmények megfelelő dokumentumokkal történő magyarázata fontosabb feladattá vált, mint valaha.

Mélyreható ellenőrzések

Az már tisztán látható, hogy a multinacionális vállalatok adminisztratív terhei jelentősen meg fognak emelkedni a 2020. évben. Ezen kívül arra is fel kell készülnünk, hogy a vírus visszaszorítása és a gazdaság ösztönzése érdekében tett kormányzati erőfeszítéseknek köszönhetően vélhetően jelentős nyomás fog helyeződni az adóhatóságokra, egyrészt a járványügyi intézkedések finanszírozása, másrészt a kieső adóbevételek visszapótlása céljából. Úgy véljük, a jelen gazdasági helyzetben a járvány lefolyásáig ez nem jelenthet kormányzati prioritást, azonban a vírus által érintett éveket követően a multinacionális vállalatok fokozott ellenőrzési tevékenységre számíthatnak. Ennek megfelelően az adózóktól olyan proaktív transzferár tervezési magatartás lehet elvárható, amely a járványnak tulajdonítható kedvezőtlen gazdasági tényezők és az érintett adóévek eredményességének összefüggéseire összpontosít.

További részleteket itt talál.

A cikk szerzője, Révai Katinka Transferpricing Specialist az Accace Hungary-nél. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.