Mégis lesz pozitív adóslista?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Dacára az adatvédelmi biztos ellenkezésének, már az ősszel a parlament elé kerülhet a teljes lakossági adóslista törvénytervezete.

Tizennyolc bedőlt hitelt hagyott hátra maga után a jelenlegi banki lakossági adóslista rekordere. A pénzintézetek szerint megúszható lett volna a notórius tartozó hitelezése, ha már korábban is létezett volna a teljes körű, az ügyfél anyagi helyzetét átlátó adósregiszter. Arra a kérdésre, miért nem sikerült ezt a mai napig megvalósítani, sokan válaszolják azt, hogy az adatvédelmi biztos ˝kekeckedése˝ áll a háttérben. Úgy tűnik azonban, önmagában ez nem lehetett ok, s az év végén mégis létrejöhet az új regiszter.

Puhult az álláspont?

˝Még mindig nem vagyok megvásárolható˝ – így válaszolt Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos a Figyelő azon kérdésére, vajon jól érzékelik-e a bankok, hogy ˝puhult˝ valamicskét az ombudsman álláspontja az úgynevezett pozitív lakossági adóslista ügyében. Ez a hitelüket nem fizetők már régóta nyilvántartott adatai helyett a valaha hitelt felvettek teljes körére kiterjedne, a tervezet vitája pedig jelenleg is tart.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Magyar Bankszövetség, a bankok, a fogyasztóvédelmi feladatokat is ellátó Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, illetve a Pénzügyminisztérium, valamint az adatvédelmi biztos között az igazságügyi tárca tűnik fel közvetítői szerepben.

Aggályok

A legnagyobb távolságot már régóta az adatvédelmi biztos és a bankok között lehet mérni – előbbi alkotmányossági aggályok és az állampolgárok banki kiszolgáltatottságának további növekedése miatt ellenzi a nyilvántartást, a bankok ugyanakkor teljes mellszélességgel felsorakoztak az új lista mögött. Péterfalvi Attila most tehát cáfolta, hogy változtatott volna korábbi álláspontján. Igaz, hozzátette azt is, hogy ha a parlament megszavazza a pozitív adóslistáról szóló törvényt, annak megtorpedózásához számára nem sok eszköz marad. Az ombudsman ugyanis a törvények szerint csak ajánlásokat tehet, azok betartása pedig nem kötelező – az országgyűlési szavazás után már csak az Alkotmánybírósághoz fordulhat.

Péterfalvi Attila. Az adatvédelmi biztos továbbra is ellenzi a pozitív adóslistát.

Az adatvédelmi biztos ˝tehetetlenségével˝ tisztában vannak a pénzintézetek is. Ráadásul többek között Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok jelenlegi ombudsmanja, aki április 21-én alkotmánybíróként lép hivatalba, szintén melléjük állt, ezért számukra a teljes körű lakossági adósnyilvántartás (TLA) létrehozása nyert ügynek tűnik. Mindez szerintük az ügyfelek érdeke is (az indokokat lásd külön). A Nemzetközi Bankárképző Központ e heti adóslista-konferenciáján azért az is kiderült, hogy tisztázásra váró részletek még bőven akadnak.

Abban sincs még egyetértés, hogy a bankok és a lakosság számára egyaránt kötelező legyen-e a lista. Nem csökkenti ugyanis a hitelkihelyezés kockázatát az, ha az egyik bank megosztja konkurenseivel az ügyfeleiről szóló információit, míg a másik nem. Az sem előnyös, ha az egyik adós hozzájárul hiteleinek a listán való feltüntetéséhez, míg a másik nem.

Több verzió

Lengyelországban például mindenki számára kötelező az információk megosztása, amelynek köszönhetően mintegy 40 ezer napi lekérdezésre válaszol a rendszer. A 90 napon túl nem fizető ügyfelek száma – látványos csökkenéssel – 6 százalékra esett a rendszer 10 éves fennállása alatt. A fogyasztási hitelek körében itthon ez az arány még azoknál az adósoknál is 15 százalékos, akik ugyanannál a pénzintézetnél kaptak kölcsönt, mint ahol a folyószámlájukat vezetik. Azon nem teljesítő adósok aránya pedig, akik nem a számlavezetőjüknél, hanem máshol jutottak hitelhez, 30 százalék körüli.

Nem véletlen, hogy a bankok ezért is szorgalmazzák a mindenki számára kötelező, közös, teljes adóslistát. Körvonalazódni látszik viszont egy olyan megegyezés az ügyfelek kiszolgáltatottságát csökkenteni akaró PSZÁF, illetve a minél több adathoz való hozzáférésben érdekelt bankok között, hogy csak az alapinformációkat – a hitelek számát, jellegét, értékét – lehessen a kölcsönt felvevő hozzájárulása nélkül is lekérdezni.

A lekérésért természetesen fizetni kell, ám kérdés az is, ki juthat hozzá az adatokhoz. A magyar TLA formálásában részt vevők véleménye nagyjából összecseng abban, miszerint a rendszerhez a hitelnyújtókon kívül más szervezetek – így lobbicsoportok, üzleti információszerzők, befektetési tanácsadók, marketingesek – ne férhessenek hozzá. Az OTP Bank, méretéből adódóan nem meglepő módon, amellett érvel, hogy azok a pénzintézetek, amelyek sok adatot töltenek fel, a lekérdezéskor kedvezményekben részesüljenek.

Ősfeltöltés

Biztosan lesz úgynevezett ősfeltöltés, amely a lakossági ügyfelek régi hiteleinek adatait visszamenőlegesen rögzíti majd. A teljes listát szentesítő törvénynek a Magyar Nemzeti Bank szerint viszont ki kell térnie arra is, hogy ha már a bankok láthatják az adott ügyfél leterheltségét, s tanácsot és kölcsönt ennek tudatában adnak, akkor a hitel bedőlése esetén mennyire tehetők majd ők is felelőssé a nemteljesítésért.

A pozitív adóslistáról zajló vita a piaci szereplők tervei szerint a nyáron lezárulhat, ezt követően a kormány, majd ősszel az országgyűlés elé kerülhet a teljes listát szabályozó törvény tervezete. Egy év múlva pedig már azt is megtudhatjuk, vajon tényleg csökkennek-e a hitelkamatok az új lista jóvoltából – vagyis, a bankok mellett valóban jól járnak-e a fogyasztók is.

Pozitív hozadékok

A bankok adatbázisait összekapcsoló, teljes körű lakossági adósnyilvántartás megszületésének számos kedvező hatása lehet a pénzpiaci szereplők szerint:

  • Csökkenhetnek a kamatlábak
  • A jó adósok törlesztőrészleteibe nem kell majd olyan mértékű hitelnyújtási kockázati felárat beépíteni, mint a késedelmes fizetőkébe
  • A jó adós olcsóbban kap majd hitelt (az OTP szakemberei szerint az utóbbi két évben akár 1,0-1,5 százalékponttal alacsonyabb lehetett volna például a fedezetlen fogyasztási hitelek kamata, amennyiben a pozitív hitelnyilvántartás rendelkezésre állt volna)
  • A bankok az adós ügyfelekről szóló információk megosztásával bizonyos ügyfélcsoportoknak kedvezőbb ajánlatokat tudnak majd tenni
  • A hitelkihelyezés kockázata csökkenhet
  • Javulhat a pénzintézetek régiós versenyhelyzete
  • Megelőzhetővé válik az ügyfelek túlzott eladósodottsága
  • Megállítható a mai tendencia, miszerint a fizetőképességtől egyre inkább elválik a hitelfelvétel
  • Megváltozhat az a gyakorlat, amely szerint, ha valaki nem kap hitelt, a bankok nem tájékoztatják az elutasítás okáról

Forrás: Figyelő


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.