Megbízólevél átadása adóellenőrzésnél
Ismertetjük a jogszabályi hátteret és bemutatunk egy érdekes jogesetet.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Számos eset lehetséges; ha például a fuvarozó továbbszámlázza az e-útdíjat, akkor a hipa már nem csökkenthető – írja blogbejegyzésben a Mazars. Minden esetet külön érdemes vizsgálni.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény („Hipa tv.”) 40/A.§-a szerint 2013. július 1-jétől az iparűzési adóból (legfeljebb annak összegéig) levonható az adóévben ráfordításként, költségként elszámolt, az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díj (útdíj) 7,5 százaléka. Eszerint azok, akik saját fuvareszközzel rendelkeznek, levonhatják az általuk fizetendő helyi iparűzési adóból az adóévben a szállításhoz használt fuvareszközökre tekintettel megfizetett e-útdíj 7,5 százalékát.
Tapasztalataink szerint a fuvarozó társaságok körében gyakori, hogy a megrendelőjük felé továbbszámlázzák az útdíjat. Ezáltal nemcsak költségeik továbbhárításáról gondoskodnak, hanem arra is lehetőségük van, hogy ezt az összeget (ha a vonatkozó egyéb feltételek: megfelelő számla és szerződés is teljesülnek) közvetített szolgáltatásként levonják az iparűzési adó alapjából. Az így eljáró fuvarozó társaságnak ebben az esetben viszont nincs lehetősége az útdíj 7,5 százalékának adóból történő levonására, hiszen helyette a megrendelője viseli az útdíj miatt felmerülő költséget, az számára – a nyílt továbbhárítás miatt – nem eredményt rontó tétel.
Nem fizet a vevője? – IX. Magyar Követeléskezelés Konferencia |
---|
A fenti kérdésekre is választ kaphat 2014. szeptember 25-én, ha eljön a Napi.hu által szervezett szakmai konferenciára. Helyszín: Radisson Blu Béke Hotel, 1067 Budapest, Teréz Krt. 43. Bővebb információk az előadásokról az előadókról, valamint jelentkezés itt |
Abban az esetben, ha a fuvarozó nem közvetített szolgáltatásként hárítja át az útdíjból származó terhet, hanem beépíti a szolgáltatásai árába, miközben a költségei szintén megtérülnek, értelmezésünk szerint jogosult lesz a 7,5 százalék levonására. A közvetített szolgáltatások miatti adóalap csökkentésre viszont nincs lehetőség. Az adója tehát nő ugyan az útdíj 2 százalékával, de csökken annak 7,5 százalékával.
A megrendelői pozícióban lévő társaságok részéről felmerülhet, hogy amennyiben sikerül elérniük a közvetített szolgáltatásként történő továbbszámlázást, költségviselőként élhetnek a 7,5 százalék levonásának lehetőségével. Fontos információ azonban számukra, hogy a Hipa Tv magyarázata szerint ezt a tételt csak a saját fuvarozási eszközzel rendelkezők vonhatják le az adóból. Ha a társaság nem rendelkezik tulajdonosként vagy üzembentartóként azokkal a fuvareszközökkel, amelyek alapján az e-útdíjat megfizették, a 7,5 százalék nem vonható le az iparűzési adóból, még akkor sem, ha annak költségét valójában ő viseli. A megrendelők számára tehát nem feltétlenül jelent előnyösebb megoldást, ha sikerül elérniük az útdíj közvetített szolgáltatásként történő továbbszámlázását.
A bejegyzés szerzője a MAZARS szakértője. A MAZARS szakmai blogja az Adó Online partnere.
Ismertetjük a jogszabályi hátteret és bemutatunk egy érdekes jogesetet.
Az uniós áfarendszerben az előzetesen felszámított adó levonásának joga feltétlen, teljes és azonnali. Ennek azonban számos korlátja van, illetve, ha a levonható adó összegét érintő változás történik, akkor az eredeti adólevonás módosítása is szükséges lehet. Az Áfa kalauz cikkének célja, hogy az adólevonások korrekciójára vonatkozó uniós szabályok értelmezéséhez nyújtson támpontokat az olvasó számára a vonatkozó ítélkezési gyakorlat tükrében. A közösségi szabályozás rövid ismertetését követően az európai bírósági esetjogban megjelenő alapelveket mutatjuk be, majd a meghatározó jelentőségű döntéseket járjuk körbe, a témában született legfrissebb ítéletekre fókuszálva.
Egyre elterjedtebb munkavállalói javadalmazási forma hazánkban is az értékpapír-juttatás, aminek egy változata a külföldi anyavállalatok részvényjuttatási programjából származó jövedelem biztosítása. Ezek a juttatási programok a multinacionális vállalatok körében igen népszerűek, mert kiválóan alkalmasak nemcsak a munkavállalók hosszú távú lojalitásának ösztönzésére, hanem üzleti szemléletének erősítésére is. Ugyanakkor érdemes körültekintően figyelni az ezen jövedelmekre vonatkozó adókötelezettségekre is, mert egy ellenőrzés során adódhatnak olyan hibák, amik bírságot vonhatnak magukkal.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!