Munkáltatói közreműködés a jövedelemadó megállapításában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2006. január elsejével megszűnt a munkáltatók adó-megállapítási kötelezettsége, ami azt jelenti, hogy a magánszemélyeknek a 2006-os szja bevallásukat önadózással vagy adóhatósági adó-megállapítás útján kellene teljesíteniük.

A 2,2 millióra tehető adózó közül sokaknak nehézséget okozhat mind a bevallás elkészítése, mind az APEH általi adó-megállapításhoz szükséges nyilatkozat kitöltése. Az Art. legutóbbi módosítása azonban a kötelező munkáltatói elszámolás visszaállítása helyett egy köztes megoldást vezetett be: közreműködési kötelezettséget ír elő a magánszemély adójának megállapítása során, azzal, hogy annak formáját a munkáltató választhatja meg. Az új rendelkezéseket nem csak a jövőre nézve, hanem már a 2006-os évről teljesítendő adó-megállapítás során is alkalmazni kell.

Az elszámolás elkészítése visszautasítható

A munkavállaló – amennyiben az szja törvény szabályai szerint nincs kizárva a lehetőségből – február 15-ig tehet nyilatkozatot a jövedelemadója megállapítása végett. A nyilatkozat alapján május 20-ig kell az adót megállapítani, és június 10-ig kell elektronikus úton az adóhatósághoz továbbítani.

Újdonság, hogy az elszámolás elkészítését a munkáltató nem köteles elvállalni. A dolgozónak ugyanakkor lehetősége van arra, hogy az elutasítás esetére hatósági adó-megállapítást kérjen. Az ehhez szükséges nyilatkozat megtétele és továbbítása során azonban a munkáltatói közreműködés már kötelező. Fontos hangsúlyozni, hogy a választás joga nem magánszemélyként, hanem a jogintézmény alkalmazása szempontjából illeti meg a munkáltatót.

Az adóhatósági adó-megállapításhoz szükséges nyilatkozat a magánszemély személyes adatait, az érvényesítendő kedvezmények megjelölését, valamint az év során őt foglalkoztató munkáltatók azonosító adatait (név, elnevezés, székhely, adószám) tartalmazza. A munkáltatónak a hozzá benyújtott nyilatkozatot alaki szempontból felül kell vizsgálnia, ami a saját nyilvántartásában szereplő illetve a nyilatkozatban feltüntetett adatok összevetését, egyezőségének a vizsgálatát, valamint az esetleges elírások kijavítását jelenti. Egyebekben a magánszemély által közölt adatok valódiságáért a munkáltató nem felel.

A nyilatkozatot az APEH által rendszeresített elektronikus űrlapon március 12-ig továbbítani kell. Ha az adóhatóság megállapítja, hogy a nyilatkozat a munkáltató érdekkörében felmerült okból hibás, hiányos vagy késedelmes, a munkáltató az általános tételű bírsággal sújtható.

Az Adózás rendjéről szóló törvény magyarázata teljes terjedelemben az Adó-kódex 2006/11-12. számában (Adótörvények 2007 II.) olvasható.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.