Munkaügyi változásokról tárgyal a parlament


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Várhatóan április 1-jén hatályba lép hatályba a Munka Törvénykönyvének módosítása, ami pontot tehet a szabadság kiadásával kapcsoltban kialakult értelmezési viták végére. A törvényjavaslatot már tárgyalják a képviselők, ha elfogadják, öt munkaügyi tárgyú törvény is módosulhat. Kimelünk néhány tervezett változást, a törvény elfogadását követően pedig más módosításokra is kitérünk majd a Jogszabályfigyelőben.

Munkaerőkölcsönzés

A tervezett módosítások elsősorban a jogalkalmazást segítik. 2006. januárjától él az a szabály, hogy a kölcsönmunkavállalót a többi dolgozóéval azonos természetbeni juttatások illetik meg, ha határozott idejű kölcsönzés esetén legalább két éve, határozatlan idejű kölcsönzés esetén pedig legalább egy éve dolgozik a kölcsönvevőnél. A Törvényjavaslat ezért pontosítaná az szja-törvényt, hogy a munkaerő-kölcsönzés, mint speciális munkaviszony alatt kapott természetbeni juttatások is úgy legyenek adómentesek, mint a munkaviszonyban kapott ilyen juttatások.

A törvényjavaslat vélelmezi, hogy ha a munkaviszony időtartama – mivel azt szerződéskötés hiányában nem határozták meg a szerződésben – nem állapítható meg, akkor a szerződést határozott időre létrejöttnek kell tekinteni. A hatályos szabályozás értelmében a személyi alapbér, a műszakpótlék, a rendkívüli munkavégzésért járó díjazás, az ügyelet és a készenléti díj tekintetében akkor kell ugyanazokat a szabályokat alkalmazni a kölcsönmunkavállalóra mint a munkaviszonyban lévőre, ha legalább hat hónapja dolgozik folyamatosan a kölcsönvevőnél. A hat hónapot a tervezet 183 napra pontosítja a könnyebb alkalmazhatóság érdekében.

A tervezet lehetővé tenné, hogy a természetbeni munkabér, illetve juttatás, valamint a személyi jövedelemadóra vonatkozó törvény szerint munkáltató által igénybe vehető kedvezménnyel adható juttatások tekintetében ne a kölcsönadót tekintsék munkáltatónak. Ezért ezeket a juttatásokat a kölcsönzött munkavállaló közvetlenül a kölcsönvevőtől kapná meg, akit az adójogi szabály módosítása alapján majd szintén munkáltatónak kell tekinteni.

A szabadság kiadása

Ebben a törvényben módosítanák a szabadság kiadására vonatkozó szabályozást is, ugyanis az Alkotmánybírróság 2007. március 31-el hatályon kívül helyezte azt a rendelkezést, amely szerint a következő év június 30-ig átvihető az előző évi szabadság egy része. A megsemmisített rendelkezés pótlására 2007. március 31-ig van lehetőség, ezt követően a szabályozás hatályát veszti. A javaslat – az alkotmánybírósági kifogásokat szem előtt tartva – két elemből áll. Egyrészt a következő évre való átvitel nem a teljes szabadságra, csak az alapszabadság egynegyedére terjedne ki. Másrészt pedig pontosan definiálnák a kivételes gazdasági érdek fogalmát.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]