Rendezett munkaügyi kapcsolatok: enyhül a szigor


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Köztudott a vállalkozások körében, hogy csak akkor pályázhatnak állami támogatásra, illetve vehetnek részt közbeszerzési eljárásban, ha igazolják, hogy cégüknél rendezettek a munkaügyi kapcsolatok. Elfogadta a parlament azt a törvényjavaslatot, amely a válságra tekintettel enyhíti a rendezett munkaügyi kapcsolatok igazolási kötelezettségét.

Az elfogadott jogszabály kilenc törvényt módosít, köztük az államháztartásit, a közbeszerzésit, a munkavédelmit, valamint a Munka törvénykönyvét is. A jogszabályok aszerint tesznek majd különbséget a munkaügyi jogsértések között, hogy azok milyen súlyúak. A differenciálás alapja, hogy szabtak-e ki bírságot, illetve, hogy a két éves időszakon belül ismételten előfordult-e a szabálytalanság.

A legsúlyosabb szabályszegések esetében a törvénymódosítás kötelezővé teszi a munkaügyi bírság kiszabását, így már az első szabályszegés is az állami támogatásokból és a közbeszerzésekből való kizárást eredményezi. Ezek közé tartozik többek között a külföldi engedély nélküli alkalmazása, valamint a színlelt és a feketefoglalkoztatás (a munkaszerződés megkötésének, illetve a munkaviszonnyal kapcsolatos bejelentési kötelezettség elmulasztása).

Ha csak a dolgozók bejelentése maradt el, a munkáltató az ellenőrzés megkezdéséig a foglalkoztatás teljes időtartamát lefedően utólagosan pótolhatja azt, így kiküszöbölheti az automatikus kizárását.

A közepesen súlyosnak minősített szabálytalanságoknál az első alkalom még nem eredményez kizárást. A hatóságok a szabálytalanság megállapításával egyidejűleg kiszabhatnak ugyan bírságot, de ez nem kötelező. A jogsértés ténye és az azzal kapcsolatos adatok azonban bekerülnek a hatósági nyilvántartásba, és amennyiben a munkáltató két éven belül ismételten elköveti ugyanazt a szabálytalanságot, akkor ennek a megállapítása már automatikusan megalapozza az állami támogatásból és a közbeszerzési eljárásból való kizárást, függetlenül attól, hogy kiszabtak-e bírságot vagy sem.
Ilyenkor az ellenőrzést követően a munkáltatók még pótolhatják a hiányosságot, helyreállíthatják a jogszerű állapotot anélkül, hogy automatikusan kizárnák őket az állami megrendelésekből.

A legenyhébb kategóriába tartozó szabályszegések – például a munkaviszony megszűnésével kapcsolatos igazolások kiadásának az elmulasztása, munkanélküli ellátás melletti foglalkoztatás) viszont nem vonnak maguk után kizárást.

A fentiekből következően az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) nyilvántartásába továbbra is minden szabályszegő bekerül majd, azonban honlapján (www.ommf.hu) csak azoknak a munkáltatóknak és az általuk elkövetett jogsértéseknek az adatait hozza nyilvánosságra, amelyeket kizártak az állami támogatásokból, illetve a közbeszerzésekből. A nyilvántartásában szereplő adatokat az annak alapjául szolgáló határozat jogerőre emelkedésétől számított két év elteltével automatikusan törlik.
A nyilvántartást korábban is vezető hatóságok (OMMF, Egyenlő Bánásmód Hatóság) kötelesek 2009. július 1-jén törölni a nyilvántartásból azokat az adatokat, amelyek már nem minősülnek a közbeszerzésekből és az állami támogatásokból való kizárást eredményező jogsértésnek.

A munkaviszony létesítésével összefüggő munkáltatói bejelentési elmulasztását az adóhatóság is vizsgálja, ezért az ilyen jogsértést elkövetőket a jövőben az APEH honlapján fogják nyilvánosságra hozni, és az adóhatóság köteles lesz mulasztási bírságot kiszabni.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.