Szokásos piaci ár adóhatósági megállapítása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kevésbé bonyolult ügyleteknél eddig is előfordult, hogy az adóhatóságtól kérték a szokásos piaci ár vagy módszer megállapítását, mégpedig a feltételes adómegállapításra irányuló kérelem keretében. 2007. januárjától azonban már csak külön eljárásban kérhető a szokásos piaci ár meghatározása. Az eljárást egyrészt az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény január 1-től hatályos 132/A-132/B szakaszai, másrészt a 38/2006. (XII. 25.) PM rendelet szabályozza.

A vállalatcsoporton belül a szokásos piaci ártól eltérően alkalmazott elszámolás jelentősen befolyásolhatja a társaság adóztatható jövedelmét. Az ármegállapításra irányuló eljárásban az adóhatóság azt vizsgálja, hogy a jövőbeni ügyletben a társaság által leírt tényállás alapján a transzferár, illetve a megállapítására alkalmazott módszer megfelel-e a valóságnak, vagy alkalmazásának egyik célja az adókötelezettség megkerülése (bújtatott osztalékfizetés, veszteség-átcsoportosítás). A kapcsolt vállalkozások közötti tranzakciókat ugyanis nem feltétlenül az adófizetés kikerülése motiválja, hanem a különböző kockázatokat elkerülő gazdasági, befektetési meggondolások.
Az eljárás zökkenőmentes lebonyolítása érdekében az adózó előzetes egyeztetést folytathat az adóhatósággal, így a kérelem benyújtása előtt megállapodhatnak az eljárás fontosabb részleteiről. Az eljárás díjköteles, a díj nem alacsony, 5 és 15 millió forint között mozog, ráadásul megfizetésére nem adható halasztás és részletekben sem teljesíthető.

Az ármegállapítási kérelmet az APEH Központi Hivatalához 3 példányban adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő vagy ügyvéd ellenjegyzésével kell benyújtani. A kérelemhez külön formanyomtatvány készül, amely az apeh honlapjáról letölthető lesz. Az adóhatóság határozatában megállapított ár határozott időre, 3-5 évre érvényes, és az érintett kapcsolt vállalkozások kérelmére egyszer 3 évvel meghosszabbítható.

A határozatban foglaltak a kérelem benyújtásának időpontjára visszamenő hatállyal kötik az adóhatóságot. Módosítani természetesen lehet, ha változnak a körülmények.
Fontos szabály, hogy az adóhatóság valódiságvizsgálatot is végezhet (a feltételes adómegállapításnál nincs ilyen), de ez nem jelenti azt, hogy ez az időszak ellenőrzéssel lezárt időszaknak minősülne a későbbiekben. Azt azonban kimondja a jogszabály, hogy a kérelemmel érintett szokásos piaci árral összefüggésben ellenőrzés nem rendelhető el a határozat jogerőre emelkedésétől számított 60 napig, ha a kérelemben feltüntetett szerződést vagy egyéb jogügyletet a kapcsolt vállalkozások már megkötötték. Amennyiben pedig az egyik fél már teljesített is a másiknak, akkor a határozat jogerőre emelkedésétől számított 60 napon belül önellenőrzéssel módosíthatja adóbevallását. Az eljárást 120 nap alatt le kell folytatnia az adóhatóságnak, a határidő kétszer 60 nappal meghosszabbítható.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.