További adócsökkentések: szép remények?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Fontos cél a további adócsökkentés, a költségvetési korlátok alapján azonban csekélynek tűnik a mozgástér.


Ameddig csak lehet, csökkenteni kell – így fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök szombaton Kőszegen, egy közéleti rendezvényen a személyi jövedelemadóval és a társasági nyereságadóval kapcsolatosan. Kérdés, mekkora mérséklésre van még mód ezekben az adónemekben a szigorú költségvetési korlátok figyelembe vételéve. A mozgástér egyelőre csekélynek tűnik.

Nem vitás, jót tenne a válságból nehezen kikászálódó magyar gazdaságnak egy újabb adócsökkentés. És az sem kérdéses, hogy ennek a munkát és a gazdasági tevékenységet terhelő adókra kell irányulnia. Gazdasági növekedést elősegítő hatása mellett egy ilyen irányú adócsökkentés az adóbeszedés hatékonyságát is javítaná, az élőmunkát terhelő adóknál ugyanis nagyobb a kibújás, az elkerülés lehetősége, mint mondjuk a fogyasztási adóknál. Ha tehát a munkát terhelő elvonások csökkennek, és – a költségvetési egyensúlyt figyelembe véve – a fogyasztási adók szükségképpen nőnek, olyan területekre helyeződik át a költségvetési bevételek nagyobb része, amelyek befizetését könnyebb ellenőrizni.

Mivel a gazdaságpolitika korábban is ezeket a területeket vette célkeresztjébe, mozgástér tekintetében már kevésbé rózsás a kép. A személyi jövedelemadózásban 2010-ben szüntették meg a második, magasabb adókulcsot, jövő év elejétől pedig immár teljesen megszűnik a tényleges adóterhet több mint negyedével megnövelő szuperbruttó adóalap. (Igaz, ezzel párhuzamosan megszűnt az adójóváírás lehetősége is.) Könnyen lehet, hogy Orbán Viktor éppen erre (vagyis a szuperbruttó megszűnésére) utalt a hétvégén, az ugyanis egyelőre meglehetősen valószínűtlennek tűnik, hogy a közeljövőben esély nyílna a jövőre már tényleg megvalósuló 16 százalékos egykulcsos adóterhelés további mérséklésére. A személyi jövedelemadózásban az utóbbi két évben az állam már így is mintegy 600 milliárd forintnyi bevételről mondott le.

Nem is lenne kifejezetten bölcs döntés a további szja-csökkentés, az ugyanis az eddigi eredményekből is látszik: az alacsonyabb adótehernek köszönhető összegeket az emberek megtakarítják (vagy fennálló adósságuk csökkentésére fordítják), így ez a gazdaságpolitikai lépés egyelőre alig járult hozzá a fogyasztás bővüléséhez.

Az szja kapcsán Orbán Viktor miniszterelnök beszélt még arról is, hogy egy-két éven belül 5,5 millió adófizetőre van szüksége az országnak. Ez annyiból merész kijelentés, hogy jelenleg adóbevallást is csak mintegy 4,5 millió ember készít, és a teljes szja-bevétel két harmadát mindössze 650-700 ezer fő fizeti meg. Akármit is tervez a kormány, ennek az aránynak a javítása, az adófizetés egyenletesebbé tétele fontos és támogatandó célkitűzés lehet.

A társasági nyereségadónál még világosabb a helyzet: a hatályos szabályozás szerint 2015-től itt megvalósul az egy adókulcs, bár tisztán adótechnikailag erre már 2013-tól is lenne lehetőség. Ezt már 2010-ben is így tervezte a kormány: akkor két lépcsőben 10 százalékra kívánták csökkenteni az adó mértékét, végül azonban „velünk maradt” az átmenetinek beharangozott, 500 millió forintos adóalap feletti 19 százalékos kulcs. Ha minden jól megy, három év múlva azonban 10 százalék lehet az egységes társasági adó mértéke, ami minden tekintetben roppant versenyképes. Az már más kérdés, hogy a többi adóteher – elsősorban a járulék és a helyi iparűzési adó – még mindig jelentős, a térséginél sokkal súlyosabb terhet ró a cégekre. A társaságok adóterhelése egyébként a 2013-tól tervezett kisvállalkozási adók bevezetése kapcsán is csökkenhet- akár ez is megbújhat a kormányzati kommunikáció mögött, bár a tervezet bizonyos veszélyeket is tartalmaz, amire korábbi blogbejegyzésünkben már felhívtuk a figyelmet.

A társasági adózás alakulása (milliárd forint)

2009. 2010. 2011. 2012.
Adózás előtti nyereség 4852,6 4658,6 4867,5 4920,2
Fizetendő társasági adó 327,5 343,9 291,5 351,4
Adóbevétel 385,5 323,4 316,2 356,2
Átlagos társasági adóterhelés 6,7% 7,4% 6,0% 7,1%

Forrás: RSMDTM Hungary, höltségvetések,2009-ben és 20110-ben teljesítés, valamint pénzforgalmi és ESA szerinti adóbevétel, 2011-ben módosított előirányzat és tényleges bevétel, 2012-ben előírányzat.

A bejegyzés szerzője Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Áfacsalókra csapott le a NAV

Kriptovalutában, kábítószerben és készpénzben tartotta a vagyonát egy hazai bűnszervezet, amely több, mint félmilliárd forintnyi áfa befizetését csalta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó hasznot kriptovalutában, készpénzben, ingatlanban, illetve lőfegyver-gyűjteményben halmozták fel. A nagyszabású akció során egyszerre 30 helyszínen csaptak le a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozói, a MERKUR kommandósai és Bevetési Igazgatóság járőrei. A gyanúsítottak elfogása mellett a bűnös úton szerzett vagyontárgyakat is lefoglalták, továbbá 450 millió forint értékben zároltak ingatlant.

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.