Ügyfélkapu, cégkapu


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Miniszterelnöki Hivatal elkészítette a központi elektronikus szolgáltató rendszer igénybevételével végzett azonosításáról szóló kormányrendelet tervezetét. Eszerint októbertől elektronikus úton is lehet majd ügyfélkaput létesíteni. A jövő évtől pedig a vállalkozások is regisztráltathatják magukat.

Az ügyfélkapu létesítését a tervek szerint elektronikus űrlapon is lehet kezdeményezni, de a kérelmet legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátni. Ha a megadott adatok és az elektronikus aláírás ellenőrzése sikeres volt, a központi rendszer elektronikus levélben tájékoztatja a felhasználót a regisztráció sikeréről, és a tárolt adatokról. A felhasználó az ügyfélkapu létesítését elektronikus űrlapon úgy is kezdeményezheti, hogy az nincs elektronikus aláírással ellátva (ideiglenes regisztráció). A központi rendszer az elektronikus űrlap benyújtását követően létrehozza az ügyfélkaput, de az elektronikus kapcsolattartásra csak korlátozottan használható. A kormányzati portál szolgáltatáslistája feltünteti, hogy melyik szolgáltatások érhetők el ilyen ideiglenes regisztrációval. Fontos az is, hogy az ideiglenes ügyfélkapuhoz nem tartozik tárhely. Ha a felhasználó az elektronikus aláírás nélküli elektronikus űrlap elküldésétől számított 30 napon belül nem jelenik meg személyesen valamelyik regisztrációs szerv előtt azonosítás végett, a központi rendszer az ügyfélkaput törli.

A természetes személyek azonosítására szolgáló ügyfélkapu mellett bevezetnék az úgynevezett hivatali kaput is, amely a nem természetes személyek, szervezetek azonosítására szolgál. A gazdálkodó szervezetek cégkapu néven hozhatnak majd létre hivatali kaput. A cégkapu regisztrációját az okmányirodák és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó szerv végzi. A regisztráció a kormányzati portálról letölthető elektronikus űrlappal elektronikusan, vagy ugyanennek a kinyomtatott változatával személyesen történik. A cégkapu regisztrációja igazgatási szolgáltatási díjköteles. A díj összege megegyezik az általános tételű eljárási illetékkel. A regisztrációt az ügyfélkapuval rendelkező, a cég képviseletére egy személyben feljogosított személy végezheti. Amennyiben ilyen nincs a szervezetben, úgy erre a tevékenységre esetileg kell meghatalmazni egy személyt. Elektronikus regisztráció a cégkapu kezelésére kijelölt személy ügyfélkapuján keresztül végezhető el.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.