Vizsgálhatja az APEH a vásárlói hűségkártyán összegyűjtött pontokat is


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Konkrét beadványra válaszolva az adatvédelmi biztos jogkörében eljárva Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa közleményében hangsúlyozza, hogy az adóhatóságnak az egyes kereskedelmi láncok hűségkártyáin található adatok általános gyűjtésére nincs joga, konkrét adózó ellenőrzésekor viszont az APEH kérhet ilyen adatokat.

Az ombudsmantól beadványban kérdezték, hogy az APEH gyűjt-e adatokat az egyes kereskedelmi láncok hűségkártyáin lévő adatokról, fogyasztói költésekről, és ha igen, mikor teszi ezt, illetve mi az adatkezelés célja és jogszabályi alapja.

Az ombudsmant az adóhivatal elnöke arról tájékoztatta, hogy az adóhatóság nem jogosult általános jelleggel gyűjteni ilyen adatokat, ezért ilyet nem is tesz. Konkrét adózóhoz kapcsolódó ellenőrzéskor azonban az adóhatóságnak lehetősége van arra, hogy hűségkártyát alkalmazó kereskedelmi lánctól adatszolgáltatást kérjen a fogyasztó költéseiről.

Az adatvédelmi törvény alapján az APEH által gyűjtött adatok akkor minősülnek személyes adatnak, ha megállapítható, hogy az adat mely természetes személyre vonatkozik. Ennek kezeléséhez pedig az érintett hozzájárulása vagy törvény felhatalmazása szükséges – írja az ombudsman. Az adóhatóság konkrét ellenőrzése során az adózó nyilatkozattételi kötelezettsége az adózás rendjéről szóló törvény egyéb adatgyűjtésre, adatkezelésre vonatkozó rendelkezésivel együtt alkalmazva azonban jogszerű. Az adóhatóság konkrét ellenőrzéseinek célja kizárólag az adott adózó adókötelezettsé­geinek ellenőrzése lehet, más adózók adatainak gyűjtése – a későbbi ellenőrzésre történő kiválasztásuk érdekében – jogellenes adatkezelés lenne, hiszen sértené a törvényben előírt célhoz kötöttség elvét.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 13.

Hullócsillagok – adócsaló médiavállalat omlott össze

Rövid életű, egyben hamis csillagként ragyogott a médiaiparban az a bűnszervezet, amely megközelítőleg kétmilliárd forintnyi áfa befizetését csalta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó hasznot készpénzben, ingatlanban, illetve drága gépkocsikban halmozták fel. A pénzügyi nyomozók nagyszabású akciója során 52 helyszínen csaptak le egyszerre a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozói, a Bevetési Igazgatóság járőrei, valamint a MERKUR bevetési egység.