A keresőoptimalizált és jól szerkesztett honlap hozza a megrendelőket


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy egészen kicsi és közepes kisvállalkozás is lehet sikeres a világhálónak köszönhetően, állítják IT-szakemberek. Ehhez egy honlap elkészítése és működtetése még messze nem elég. Bánfalvi Attila szerint nem az egyszerű, népszerűsítő weboldalak működtetése a siker titka. Már rögtön az elején egy jól struktúrált, informatív, az árakat igenis tartalmazó site-ra van szükség, ami keresőoptimalizált.

– A kis és középvállalkozók nem arról híresek, hogy a vállalkozásuk elindításakor azonnal honlapot készítenek. Ha idővel, később mégis belevágnak, az eredmény magáért beszél. Mi erről a véleménye?

– Valóban nem mindenkinek érdemes azonnal weboldalt készíteni és fontos, hogy ezt ne is kapkodja el. Én nemcsak honlapokat készítek, hanem terméket fejlesztek, aminek része a jól használható honlap, a webergonómia és a keresőoptimalizálálás.
Vannak olyan szakmák, ahol egyszerűen félnek az új ügyfélkörtől. Például a fodrászok, vagy a könyvelők hozzászoktak ahhoz, hogy a vendégeik, partnereik ajánlják őket a saját ismerőseiknek, így mindenki leinformálható. Ha már egy működő vállalkozásról van szó, a keresőoptimalizált honlap alapján jelentkező új ügyfélkört ki kell tudni megfelelő színvonalon szolgálni, és erre fel kell készülni. Ha nem így van, az a vállakozó szolgáltatásának minősége rovására mehet.
Nagyon sok vállalkozás működtet már egyszerű marketing eszköznek számító honlapot, ami nem igazán üzletszerzésre való. Ne feledjük, hogy a vevő, leendő üzleti partner első találkozása „velünk”, azaz a honlapunkkal „mindenteldöntő” lehet.
– Vagyis a magyar vállalkozók többsége még mindig nem tudja milyen egy jó honlap, hát mondjuk el nekik!
– Most általánosságokat mondok, de ezek igen fontos dolgok. Egy vállalkozó ma általában megnézi a konkurencia oldalait és a lehető legolcsóbban, gyorsan elkészítteti a saját weboldalát. A lényeg a minőségen van, amihez idő kell. A jó honlap titka, hogy nagyon informatív, jól struktúrált és részletesen tartalmazza a szolgáltatások, termékek árait. Igen, ezeket szeretik titkolni, pedig csak egy telefonba kerül és percek alatt, úgyis kiderül: mi, mennyibe kerül. Akkor nem egyszerűbb azonnal kitenni az információt a honlapra? Ez nemcsak gyors, de egyben bizalomnövelő is, és a partner időt és pénzt takarít meg azzal, hogy nem telefonálgat.
Ezek után már csak az a legfontosabb, hogy az oldalt keresőoptimalizáljuk. Azaz a tevékenységünkre legjellemzőbb kulcsszavakat kigyűjtve, azokat szakemberrel beállíttassuk a világhálón, hogy potenciális ügyfeleink, vásárlóink a lehető leggyorsabban a mi honlapunkat találják meg.

– A magyar vállalkozásokra jellemző, hogy még a könyvelőre is sajnálják a pénz. Tisztelet a kivételnek. Nézzük a költségeket, mi mennyibe kerül?

– Mielőtt honlapkészítésbe fognánk, domain-nevet kell választani, azaz döntenünk kell arról: milyen honlapcímet szeretnénk. Ilyenkor érdemes összeírni az elképzeléseinket és utánanézni annak, melyik foglalt már. A www.domain.hu/kereses oldalon, tájékozódhatunk. S ha sikerült kiválasztani a domain-nevet, akkor meg is rendelhetjük, például a www.wwh.hu oldalon és utólag kifizethetjük az árát, ami kb. 3000 forint+áfa. A második költség az úgynevezett tárhely-bérléskor merül fel, ez a kettő szervesen összetartozik. Ha beírjuk a domain-nevet, az még semmit nem jelent, mert nincs rajta tartalom.. Ezt követően meg kell tölteni és ezért éves bérleti díjat kell fizetni. Érdemes a kettőt együtt intézni, így lehetnek kedvezmények is. A vállalkozók saját maguknak is vásárolhatnak szervert, de ez nagyságrendekkel drágább dolog. A kis- és középvállalkozások számára egyébként a tárhely bérlése 300-2000 forint+áfa havonta, vagyis az éves díj akár 10.000 forintból is kijöhet.
Ezen kívül vannak olyan szolgáltatók, akik ingyen biztosítanak tárhelyet és a saját domain-nevük elé beillesztik a még ott sem lefoglalt valamilyen nevet. Ilyen szolgáltató a www.freeweb.hu, ami ingyenes tárhelyet ajánl, az itt képzett saját domain-név például úgy néz ki, hogy pannonhegyikatalin.freeweb.hu. Lehet persze így spórolni, de én ezt nem ajánlom. Ugyanis ha ezt észreveszi a látogató, azonnal levonja a következtetést: – hát ez még pénzt sem hajlandó áldozni saját honlapra. Ezeket az oldalakon még idegen, nem releváns reklámfelület is zavarhatja, befolyásolja a tájékozódást.

– Ezek voltak az alapköltségek, most jön, gondolom a honlap tervezés és készítés. Mi van akkor, ha nincs ismeretségünk, hol találunk megfelelő szakembert?

– Ilyenkor érdemes megnézni a konkurencia oldalát, vagy más, hasonló tevékenységgel foglalkozó honlapot. Ott az impresszumban, vagy a láblécben megtalálható a fejlesztő neve, elérhetősége, akihez lehet fordulni. Érdemes e-mailben további referenciát, és ha ezzel elnyeri a tetszésünket, akkor árajánlatot kérni tőle. Ebbe össze kell gyűjtenünk, hogy mivel foglalkozik a cég, milyen nagy, kiket szeretnénk elérni, akár kereskedő-, akár szolgáltató cégről, vállalkozóról van szó.
Vannak nagy honlapkészítő cégek, vannak magánzó szakemberek és hobbi szinten dolgozó diákok, akik ezzel a munkával szeretnének zsebpénzre szert tenni. Ennek megfelelően az első a legdrágább, az utolsó a legolcsóbb. Meg kell találnunk a számunkra megfelelő fejlesztőt, aki abban is segít, mi kerüljön fel az oldalra. Minél több információt töltenek fel, annál többe kerül ez a honlap megrendelőjének. Érdemes jó minőségű képeket készíteni, hogy a fejlesztő ebből is tájékozódhasson. A fejlesztő a megadott adatok, kívánságok alapján tud árat mondani, amiben részletezi a designtervezés, honlap-készítés és programozás árát.

– Többféle honlap van, kinek mit ajánl ezek közül és melyiknek mennyibe kerül a fejlesztése?

– A honlapok alapvetően három kategóriába sorolhatók. Vannak a statikus, azaz html oldalak. Akkor ajánlom, ha a tartalom nem fog változni, vagy csak nagyon ritkán. Ha azonban mégis változtatni szeretne a megrendelő, a fejlesztő tud csak segíteni, amiért ha minimálisan is, de külön fizetni kell. A második kategóriába tartoznak a dinamikus oldalak, melyek egyik típusa a php. Itt a fejlesztés során olyan felület is készül, amelyet a megrendelő tud csak elérni, és ezen az admin-felületen keresztül bármikor egyedül tudja frissítheti a tartalmat. A harmadik típusba tartoznak az úgynevezett flash-es oldalak. Itt az egész villog és vibrál, vannak rajta bannerek, hirdetések. Szép és igen drága, és a legkevésbé keresőoptimalizálható. Ha új fejlesztésre van szükség, szintén meg kell keresni a megbízót és a legmagasabb díjat kifizetni, minden szempontból ez a legdrágább kategória.
Az árakra térve én a fejlesztő cégek árszintjét említem, nyilván a diákok ennél sokkal olcsóban dolgoznak. Az első kategóriában a honlap méretétől, tartalmától függően a fejlesztés díja 60.000 és 200.000 forint között mozog. A karbantartási díj pár ezer forintos költséget jelent ilyen oldalaknál. A második kategória esetén az egyszerűbb weboldal ára akár 100.000 forint is lehet, de 800.000 forintért is készítettünk már ilyen oldalt. Az olyan dinamikus oldalak költsége, amit maguk a megbízók kezelnek, a terjedelem és fejlesztendő funkciók mennyiségétől függően körülbelül 150-400.000 forint körül mozog. A flash-es honlapok ára 50.000 forinttól kezdődik, és a határ a csillagos ég. Ezt nem a vállalkozóknak ajánlom.

– Mi a helyzet a webáruházakkal?

– Ha árul is valaki az oldalon, akkor dinamikus oldalt kell működtetnie, aminek költsége 50-100.000 forinttal több, azaz 200.000 forinttól már elérhető. Léteznek úgynevezett doboz webáruházak is, vagy ha úgy tetszik: sablon webshopok, ahol a felületet mindenki megtanulja maga kezelni és maga cseréli rajta a tartalmat. Ezeket már 20.000 forintos áron rásózzák a gyanútlan megrendelőkre. Szerintem aki komolyan veszi ezt, több pénzt szán rá. Egy nagy webáruház, példaul a www.polc.hu,, több milliós tétel.

– Annyit emlegettük már a keresést és keresőoptimalizálást. Mi ez és mire jó egy vállalkozónak?

– Ha már van egy jó, tartalmas és esztétikus honlapunk, akkor már csak az a cél, hogy minél egyszerűbben megtalálják azt a potenciális ügyfelek a világhálón. Ezért van szükség a keresőoptimalizálásra. A megtalálásnak több iránya lehet. Kezdem a hirdetésekkel és a végén a keresőoptimalizálás lényegével. Az egyik legismertebb lehetőség az úgynevezett gyűjtőoldalon való megjelenés, ez a mindenki által ismert www.lap.hu-n, vagy más linkgyűjtő oldalakon való megjelenést jelenti. A másik, a közvetlen látogatók szerzése: ha valaki beírja a böngészőbe az domain- nevet az nem olyan hatékony, kevés látogató lesz. Úgy is mondhatnám, hogy majdnem nulla a valószínűsége, hogy látogatót generáljon, ha a működtető nem hirdeti hagyományos marketing eszközökkel (hirdetőtábla, újság, egyéb reklámok) az oldalát. Esetleg előfordul, hogy valaki megjegyzi ezt a nevet és máskor is visszalátogat az oldalra.

– Mindegy, milyen a domain nevünk és hogy milyen szóra vagy kifejezésre keresünk rá? Frappánsnak kell lenni, rövidnek, célratörőnek, amikor ezeket kiválasztjuk és beállíttatjuk?

– Ez már nem igaz. Csak akkor, ha hagyományos marketingeszközökkel hirdeti magát valaki. Minden jó, vagy gyakran használt domain-név többnyire már elkelt. A legnagyobb probléma sokaknál, hogy túlbonyolítják az oldalt, a tartalmat. Pedig a tartalomfejlesztés gyakorlatilag a kis- és középvállalkozások egyik leghatásosabb eszköze a vevő, vagy megrendelő megszerzésére.
Tehát első lehetőség, ami több látogatót generálhat, hogy más oldalakon kell elhelyezni a fejlesztett oldal linkjét (viszontlinkelés, vagy linkgyűjtemények). Ha a megrendelő ért hozzá, akkor csinálhatja maga is, nem kell fejlesztőt fizetnie. Akinek ez a szakmája, az jól tudja, hogy hol érdemes és hol lehet ezt megvalósítani. Ha releváns az oldal, illetve annak tartalma, ingyen felkerülhet a linkünk. Például ha valakinek könyvesboltja van, akkor honlapjának linkje a konyv.lap.hu-ra ingyen felkerülhet. Továbbá megteheti, hogy más városban lévő könyvesboltosokat keres és velük cserél linket, stb.
Pénzért is lehet hirdetni a világhálón, például banner-hirdetést megjelentetni kampány formájában. Ez nagyon drága, és nem is a leghatékonyabb vevőgeneráló. Ára 100.000 forinttól több millióig terjedhet. Az egyik leghatékonyabb vevő/megrendelő csalogató a www.google.com/adwords. Itt regisztrálni kell és végigcsinálni a szükséges folyamatot, majd előre befizetni a hirdetési költséget. A hatékonysága abból ered, hogy sokkal több helyen jelenik meg a hirdetés, mint az előbb említett lehetőségeknél. A Google találati listájának jobb oldalán (néha a találati lista fölött és számtalan oldalon, ahol Google hirdetés fut). Biztosan mindenki látott már olyan oldalakat, ahol a Google-hirdetések vannak kirakva. A hirdető vállalkozónak kimondottan a kattintásért, a látogatószerzésért kell fizetni, így már kisebb összeggel is lehet csodákat művelni. Már havi 50.000 forintból, témától függően elérhető az 5-15.000 látogatást, azaz ennyien jönnek az oldalra, kattintásonként pedig 2 forinttól kell fizetni..

– A hirdetések után beszéljünk a legizgalmasabb dologról, a keresőoptimalizálásról!

-Ha van a vállalkozónak egy jó weboldala, ezekhez meg lehet fogalmazni egyértelműen olyan releváns kulcsszavakat, amelyekre majd a vevők az Interneten keresztül találnak, és „harapni fognak”, mint a halak a csalira. Például egy fodrászat esetén, ha valaki beírja a keresőbe, hogy fodrászat, vagy férfi fodrászat, budapesti fodrászat, vagy VI. kerületi fodrászat, akkor a cél, hogy a mi weboldalunkra jusson el legelőször. Az oldal tartalma alapján meg lehet határozni azt a kulcsszó-halmazt, amelyre a tartalom releváns és a leendő vevők kereshetnek. Egy honlapra kb. 15-20 kulcsszót és kifejezést kell összegyűjteni. Többet (kevéssé vagy egyáltalán nem kapcsolódó kifejezéseket) nincs értelme kiválasztani, ráadásul a honlap tartalma is határt szab a kulcsszavak mennyiségének. A kulcsszó-halmaz nagyságát arányosítani kell a honlap nagyságával. A cél a halmazból a lehető legtöbb kulcsszóra, a lehető legjobb eredményt elérni a találati listában. A keresőoptimalizált honlap tehát jóval több pénz hoz a konyhára, mint a hagyományos, egyszerű weboldal.

– Hogyan érhető-e ez el?

– Ez szakmai titok, ez a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek titka. Ez nem egzakt tudomány, maguktól és egymástól tanulják a szakmai fogásokat. Ha megvannak a kulcsszavak, akkor a fejlesztő dolga feltornászni az oldalt a Google találati listájába. A legjobb eredmény, ha a találati listáján az első helyre kerül valaki. A másik kategória, ha valaki az első 3-ba bekerülni, de jó eredménynek számít az első 5-be vagy az első 10-be bekerülni egy-egy keresett kulcsszóra. Ha az első helyen van valaki, akkor nagyjából 100 százalék, hogy rákattintanak az oldalára. Az első három hely esetén kb. 85 százalékos a látogatás lehetősége, az első öt helyen kb. 60 százalék az esély, az eslő tíz helyen kb. 30 százalék, ezt köbvetően pedig kb. 10 százalék az esély, hogy látogatót generál.

– Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás a megrendelőnek?

– Ilyenkor a Google-nak nem kell fizetni, csak a fejlesztőnek. Szerencsés ugyanazzal a fejlesztővel készíttetni a honlapunkat és a keresőoptimalizálást is elvégeztetni, mert a két dolog szorosan összekapcsolódik, és kevesebb pénzbe is kerül a „beruházás”. Fontos, hogy erre időt kell szánni. Kb. egy hónap, míg elkészül a honlap, majd kb. ennyi idő kell a jó helyezések eléréséhez is. Számít a domain-név, de fontos, hogy milyen a honlap forráskódja, hogyan van felépítve az oldal, milyen a struktúrája, és mennyi link mutat rá. A tapasztalat az, hogy a honlap „kilövésétől”, vagy élessé válásától kb. 1-1,5 hónapnak kell eltelnie, hogy legalább a kulcsszavak egyik részére jó helyezést érjünk el. Ha 3 hónap múlva nem „dübörög” a jó oldal a sok látogatótól, akkor ott valami baj van a keresőoptimalizálással.
Az én üzleti konstrukcióm, ha kisvállalkozóval dolgozok, hogy egyszeri díjat kérek a honlap készítéséért, amelyben benne van a keresőoptimalizálás alapdíja is. Az határozza meg az árat, hogy milyen forgalomnövekedés várható a keresőoptimalizálás hatására. Nagy a tapasztalatom ezen a téren. Mindaddig nem kell a keresőoptimalizálásért fizetnie a vevőnek, míg neki nem hozott hasznot, forgalomnövekedést. Azután pedig én a forgalom-, vagy bevétel-növekedés kb. 5-10%-át, ez az én üzleti konstrukcióm lényege. Tehát az első két hónapban nem kérek semmit, azután pedig megnézzük, milyen eredmények vannak. Ha én látom a látogatottság növekedést, a megrendelő pedig a bevétel-növekedést, akkor számszerűsítjük az összeget. Ebben van egy bizalmi faktor is. Két-három hónap után állapodunk meg a havidíjról, ha úgy tetszik – sikerdíjról. És persze ez az összeg a honlap karbantartási díját is magába foglalja, azért külön összeget nem kérek. A keresőoptimalizálás díjára is mondok példát. Egy szépségszalon esetén havonta kb. 20-60.000 forintot kell erre fordítani, de ha jó a fejlesztő, akkor ez megtérül.
Vannak, akiknél kulcsszavanként és azok helyezése után kell fizetni, ami havonta 30.000 forint is lehet kulcsszavanként.

– Hogyan lehet mérni az eredményeket?

Elsősorban az üzleti forgalomnövekedésből és a honlap látogatottságából lehet lemérni az eredményeket Előzőt a honlap tulajdonosa mérheti, utóbbit a honlap fejlesztője. A honlap látogatottságát különböző eszközökkel mérhetjük, egyik legjobb eszköz a Google Analytics. Ez az eszköz a látogatottság mellett azt is megmutatja, hogy mely oldalakról érkeztek a felhasználók, illetve a keresőkből mely kulcsszavak alapján találtak az oldalra. Az adatokat a fejlesztő mellett a megrendelő is elérheti. Egyébként a mérés ingyenes.
A keresőoptimalizálás eredményét a honlap tulajdonosa úgy is mérheti, hogy a meghatározott kulcsszavakra keresve megnézi, hogy a Google találati listájában hányadik az oldala Tényleg minden ellenőrizhető.

– Léteznek más üzleti konstrukciók?

Természetesen. Vannak olyan fejlesztők, akik nem növekedési sikerdíjat kérnek, hanem egy meghatározott éves díjat, és garanciát ígérnek a növekedésre. Számtalan üzleti konstrukcióban dolgoznak a honlap-készítéssel, keresőoptimalizálással foglalkozó informatikusok. Így az árak is többfélék.

Monár Ildikó

Forrás: Adóparadicsom Magazin


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.