A transzferár esete az adóhatósággal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteinek vizsgálata. Az utóbbi időben egyre többször esik szó a témáról. Az, hogy egy társaság milyen indok alapján kerül kiválasztásra, ellenőrzésre az adóhatóság által, többféle lehet. Kiemelt vizsgálati terület a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott módszerek vizsgálata, a piaci árhoz történő viszonyítása, a transzferár-nyilvántartási kötelezettség teljesítése, a társaságiadóalap-korrekciós kötelezettség teljesítése.

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…


Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom vagy funkció csak előfizetőink számára érhető el!

Ha rendelkezik érvényes előfizetéssel, kérjük lépjen be felhasználói nevével és jelszavával.
A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, válasszon előfizetést a Wolters Kluwer Hungary Kft. webáruházában.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

Az adózók sokszor formális kötelezettségnek tekintik a transzferár-nyilvántartás elkészítését. Van, amikor az adózó helytelenül állapítja meg a szokásos piaci árat, ártartományt, így a helyes szokásos piaci ár, ártartomány meghatározásának kötelezettsége az adóhatóságra „száll át”, mellyel szemben az adózónak ellenbizonyítási lehetősége van. Az ellenbizonyítás azonban kizárólag a vitatott, adóhatóság által el nem fogadott kérdések tekintetében van, ellenkező esetben a transzferár-nyilvántartási kötelezettség előírása valóban formális, adminisztratív teendővé válna.

A Legfelsőbb Bíróság a Kfv.V.35.418/2009/4. számú ítéletében a formális kötelezettséget elvetette, valamint rámutatott arra, hogy a nyilvántartások hiánya vagy nem megfelelő tartalma a költségvetési, adózási érdekeket különösen sértő mulasztásnak minősül, és ez alátámasztja a kiszabható bírság felső határának az egyéb mulasztáshoz képest különösen magas összegben történő meghatározását is. A transzferár-nyilvántartást a társaságiadó-bevallás napjáig el kell készíteni, azonban az adózók ezzel gyakran adósok maradnak. Ha pl. ellenőrzés alá kerül egy kapcsolt v…