Az iparűzési adó ötödét elviszi az uszodakomplexum és a buszközlekedés fenntartása Zalaegerszegen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A város iparűzési adójából befolyó bevételének több mint 20 százalékát jelenti összesen a jövőre átadandó új uszodakomplexum fenntartásának, valamint a városi buszközlekedés veszteségének finanszírozása, amelynek rendezéséről csütörtöki ülésén tárgyalt a város önkormányzata – közölte pénteki sajtótájékoztatóján Zalaegerszeg polgármestere.

Balaicz Zoltán (Fidesz-KDNP) egyebek mellett arról számolt be, hogy tavasszal megnyílik a 9,5 milliárdos beruházással épülő új versenyuszoda, tanuszoda és strand, amelynek éves fenntartásából eredő vesztesége a jelenlegi számítások szerint 250 és 400 millió forint közötti összeg lehet. Jelezte, hogy a korábbi, kisebb uszoda évente 40 millió forintjába került a városnak, ezért azt kezdeményezte a közgyűlésnél, hogy – veszprémi és soproni mintára – kezdődjenek tárgyalások az uszoda állami fenntartásba vételéről és működtetéséről.

A polgármester hozzátette: jelenleg évente négymilliárd forint körül alakul a város iparűzési adóból (ipa) befolyó bevétele, vagyis ennek csaknem tíz százalékát emésztené fel egyetlen intézmény fenntartása. A képviselők elfogadták azt a javaslatát, hogy az eddigi 40 milliós összeget a költségvetésben hagyva – akár megemelve is -, járuljanak hozzá az állami fenntartáshoz azzal, hogy ebből az összegből a zalaegerszegi lakosok és szakosztályok kedvezménnyel vehessék igénybe a komplexumot.
Balaicz Zoltán a helyijáratú autóbuszok üzemeltetésével kapcsolatos kiadások emelkedéséről is beszélt, 2020-ban ugyanis az előző évhez képest harmadával csökkent utaslétszám miatt több mint félmilliárd forint volt a Volánbusz vesztesége, amit a városnak kell megtérítenie. A 2020-ra kalkulált 996 milliós fenntartási költséggel szemben 487 millió forint bevétele volt a Volánbusznak, az 509 millió forintos veszteség finanszírozása pedig a városra hárul, ami az ipa-bevétel több mint 12 százaléka.

Idén várhatóan tovább csökken a busszal utazók száma Zalaegerszegen, vagyis nagyobb lesz a veszteség is. A polgármester azonban reménykeltőnek nevezte, hogy a tavaly érkezett hat új csuklósbusz mellé jövőre 11 elektromos autóbusz érkezik a zalai megyeszékhelyre, amelyek üzemeltetése kisebb összeget jelent majd.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2020. július 7.

A K+F hatása az iparűzési adóra

A kutatás-fejlesztést pályázati támogatások mellett számos adónem vonatkozásában is támogatja az állam, ezzel is ösztönözve azt a tudományos, fejlesztő tevékenységet, ami a gazdasági szereplők fejlődését segíti.