BEFIT, az Európai Unió átfogó adózási reformterve: az OECD globális adó-reformján túl


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Július 1-én az OECD Inclusive Framework nevű akciócsoportja (amely a BEPS-projektben közreműködő országok inkluzív keretrendszerét jelöli) elfogadta a globális adóreform keretét létrehozó nyilatkozatot, amely 2021. október 8-án az adóreform fennmaradó technikai elemeit véglegesítő megállapodás formáját öltötte (beleértve a globális minimumadót is), immár 136 aláíróval. Ezúttal az Európai Unió tagállamai teljes egészében csatlakoztak a kezdeményezéshez, köztük a korábbiakban kimaradt Magyarország, Írország és Észtország is.

Mindazonáltal, kevesebb visszhangot kapott a magyar sajtóban az, hogy 2021. május 18-án az Európai Bizottság az Európai Parlamenthez és a Tanácshoz intézett, az Üzleti Adózás a 21. században (angolul: „Business in Europe: Framework for Income Taxation”, vagy „BEFIT”) című közleményében bejelentette az új adózási koncepciójának a tervét, mely minden tagállamot fog érinteni és az OECD-féle globális adóreformot az egyik kiindulópontjának tekinti. Ezt a koncepciót foglaljuk össze az alábbiakban.

Az EU adóreformja már elkezdődött az Energiaadóztatási irányelv fenntartható fejlődést támogatását célzó megreformálásával. Ugyanezen csomag részei a szén-dioxid határkiigazítási mechanizmusra (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) és a kibocsátáskereskedelmi rendszerre (EU Emissions Trading System, ETS) tett és 2021. júliusában elfogadott javaslatok. Terítéken van továbbá az OECD-adóreformtól független (azzal párhuzamos) és a WTO- és más nemzetközi megállapodásokkal összeegyeztethető digitális illeték („digital levy”) koncepciója, melynek a részletes kidolgozásával a Bizottságnak várnia kellett a 2021. október 8-i OECD megállapodásra. Várhatóan ez a téma most új lendületet kap, míg a távolabbi tervek közt szerepel az uniós pénzügyi tranzakciós illeték koncepciójának a kidolgozása is, amely eddig több okból (pl. a részvényszármazékos ügyletek kezelési kérdése miatt) akadályozott volt.

Az EU-adóreform célkitűzései közt szerepelnek továbbá az adóigazgatás digitalizációja, az adómegfelelési költségek csökkentése a vállalkozások számára, a határon átnyúló befektetések útjában álló adózási akadályok elhárítása és az kölcsöntőke a saját tőkével szembeni feltétlen előnyben részesítésének a megszüntetése.

Cikkünkben azonban a társaságiadó-aspektusokra helyezzük a hangsúlyt.

Az OECD globális adóreformja, mint az EU-adóreform kiindulópontja

Mindenekelőtt érdemes röviden kitérnünk az OECD globális adóreformjának a leglényegesebb tartalmi elemeire.

Az I. Pillér a nyereség és az adóztatási jogok az országok között történő igazságosabb elosztását segíti elő. A koncepciót eredetileg csak a digitális szektorban működő vállalatokra tervezték, de a hatálya immár kiterjed a legnagyobb és legnyereségesebb multinacionális vállalatcsoportokra, függetlenül az iparágtól. Az I. Pillér a bevezetésétől számított első hét évében a 20 milliárd euró feletti globális árbevétellel és 10% feletti jövedelmezőséggel rendelkező (mindössze körülbelül száz) multinacionális vállalatcsoportot fogja érinteni, amelyek nyereségük egy részét (amelyet bizonyos típusú bevételeik legfelső szeletéből állapítanának meg) azon országokban fogják leadózni, ahonnan a bevételek (legalább 1 millió euró összegben, de kisebb országok esetében 250 ezer euró összegben) származnak. Az adóalap egy képlet alapján kerül majd megosztásra az országok közt. A hétéves megfigyelési időszakot követően feltehetően egyre kisebb vállalatcsoportok is bevonásra kerülnek a hatálya alá.

Európai Unió átfogó adózási reformterveA II. Pillér („the GloBE rules”) a globális minimális társasági adókulcs bevezetését célozza. A 750 millió euró feletti összevont árbevétellel rendelkező (jelenleg a Country-by-Country adatszolgáltatás alá eső) multinacionális vállalatcsoportok anyavállalatai országonként meg fogják állapítani az effektív adókulcsot a meghatározott adónemek tekintetében a számviteli beszámoló szerinti pénzügyi eredményük alapján. (Magyarország szempontjából fontos a helyi iparűzési adó figyelembevétele a kalkulációban; ez a törekvés előreláthatólag teljesülni fog). Az elsődleges – a jövedelem-bevonás (IIR) – szabály alapján az anyavállalatok kiegészítő adót fognak fizetni a saját adóhatóságuknak, ha a kiszámolt effektív adókulcs a minimálisan előírt 15%-os adómértéknél kisebb. Ha azonban egy-egy alacsony adóztatású tagvállalat valamilyen okból nem esik az adókötelezettség alá az IIR-szabály alapján, akkor a másodlagos – az aluladóztatott kifizetések (UTPR) – szabálya alapján bizonyos költségek, ráfordítások nem lesznek levonhatóak az anyavállalat adóalapjából, illetőleg azzal egyenértékű adóalap-kiigazítást kell eszközölnie az anyavállalatnak.

Mint a fentiekből is látható, a globális minimális társasági adókulcs bevezetése nem jelenti az adott országban hatályos társasági adókulcs felülírását, hanem azt eredményezi, hogy az anyavállalat illetősége szerinti állam többletforráshoz fog jutni a megfizetett kiegészítő adó révén.

Végezetül, a II. Pillér további eleme a kettős adóztatási egyezményeken alapuló szabály (STTR), melynek értelmében a forrásországok korlátozott forrásadó-kötelezettséget írhatnak elő a kapcsolt felek között történő, minimális adókulcs (adott esetben 9% az előírt határérték) alatti adóköteles kifizetéseire. Ez az adó beszámítható lesz az effektív adókulcs kiszámítása során.

Az OECD-adóreform mindkét Pillére várhatóan 2023-tól hatályba fog lépni, ekkor az aláíró országok magukra nézve kötelezőnek ismerik el a szabályait. A BEFIT koncepció értelmében az Európai Unió két irányelv formájában fogja szabályozni a végrehajtás részleteit az EU-tagállamok számára. Az irányelveket észszerűen még az OECD-adóreform 2023-as hatálybalépéséig kell elfogadnia. Az egyik irányelv biztosítja az I. Pillér következetes végrehajtását, míg a másik a II. Pillér átültetésének előírt módszerét tartalmazza majd (várhatóan tükrözi az OECD a közös adóalapra vonatkozó megközelítését, azonban tartalmazza majd az EU szempontjából szükséges korrekciókat is).

Fontos kiemelni, hogy bár a minimálisan előírt 15 %-os társaságiadó-mérték nemzetközi szinten elfogadásra került az OECD Inclusive Framework tagjai által, mégis az adókulcs megállapítása nemzeti hatáskörben marad és ezen az Európai Unió sem kíván változtatni. A tagállamok maguk döntenek a saját adómértékükről, továbbá maguk határozzák meg az adóigazgatás javítását és az adózási szabályok betartásának megkönnyítését célzó intézkedéseik tartalmát.

A minimális társasági adókulcs bevezetése hatással lesz még legalább kettő, már meglévő európai irányelvre: az adóelkerülés elleni (ATAD) irányelvre és a kamat- és jogdíj-irányelvre. Az ATAD irányelv tekintetében a változás az ellenőrzött külföldi társaság (Controlled Foreign Company, CFC) fogalmát fogja érinteni. A kamat- és jogdíj irányelv jelenleg a vállalatcsoport-tagok közti kamat- és jogdíjkifizetések forrásadó-mentességét biztosítja. A változás (amely egyébként még 2011 óta terítéken van az Európai Bizottságnál) abból fog állni, hogy a forrásadó-mentességre csak abban az esetben lesz jogosult a kifizetés kedvezményezettje, ha a saját tagállamában a kifizetés az adóalapjának részét képezi.

Az Európai Bizottság javasolni fogja azt is, hogy a II. Pillér előírásainak való megfelelés egy további kritériuma legyen az adózási szempontból nem együttműködő országok és területek európai uniós jegyzékébe történő felvételének, ezzel biztosítva az EU-n kívüli nem együttműködő országok ösztönzését a nemzetközi megállapodáshoz történő csatlakozásra.

Az EU-adóreform akciópontjai

Az Európai Unió az alábbi akciópontokban foglalta össze az elkövetkezendő két évre tervezett intézkedéseit.

  1. akciópont: az effektív adókulcs-kalkulációk közzétételét előíró irányelv

A nagy gazdasági szereplők által fizetett adók még nagyobb nyilvánosságot fognak kapni az által, hogy az EU Bizottság még az idén javaslatot fog tenni arra, hogy a II. Pillér szerinti tényleges (effektív) adókulcs-kalkulációk évente közzétételre kerüljenek egy új uniós irányelv alapján. A 2021. június 1-én az Európa Unió Tanácsa már megállapodásra jutott abban, hogy a Country-by-Country jelentések is nyilvánosak legyenek 2023-tól (18 hónapos implementálási határidővel), azonban az egységes effektívadókulcs-kalkulációk ehhez képest még mélyebb betekintést fognak adni a nagy multinacionális vállalatcsoportok által viselt tényleges adóterhelésre.

  1. akciópont: az ATAD irányelv az adózási célú fedőszervezetek (shell entity) elleni küzdelmet célzó módosítása

Szintén még az idén várható a jogalkotási uniós tervezet az adózási célú fedőszervezetek (shell entity) segítségével történő visszaélések elleni küzdelemre. A tervezet olyan intézkedéseket foglal magában az ilyen szervezetek visszaszorítására, mint a jelentős gazdasági jelenlét és a tényleges gazdasági tevékenység megállapítását elősegítő kötelező adatszolgáltatás, az adókedvezmények megtagadása, továbbá új adózási tájékoztatási, ellenőrzési és átláthatósági követelmények létrehozása. A Bizottság lépéseket kíván tenni annak megakadályozására is, hogy az EU-ból származó jogdíj- és kamatfizetések elkerüljék az adózást (az úgynevezett „kettős nem adóztatás”).

  1. akciópont: az elhatárolt veszteség kezelésére tett ajánlás

A Bizottság 2021. május 20-án ajánlást fogadott el az elhatárolt veszteség a tagállamok belső adójogában történő kezelésére. Ez az intézkedés igazságos versenyfeltételeket biztosít a kis- és középvállalkozások számára, mivel ezek a vállalkozások általában kevésbé képesek az elhatárolt veszteségük felhasználására, mint nagyvállalatok.

Az ajánlás értelmében a tagállamoknak lehetővé kell tenniük a vállalkozások számára legalább a COVID-19 világjárványt megelőző pénzügyi évre, azaz legalább 2019-re vonatkozóan a veszteségek visszamenőleges elhatárolását. A tagállamok döntésére ez a minimális időszak kiterjeszthető úgy, hogy a 2020-as és 2021-es pénzügyi évben felmerült veszteségek leírhatóak legyenek a 2019-es, 2018-as és 2017-es pénzügyi évek nyeresége után már befizetett adóból. Ugyanakkor a 2021-es pénzügyi évben várható, visszamenőleges elhatárolható veszteségek után azonnali adóvisszatérítést kell lehetővé tenniük még a 2021-es év folyamán.

Bizonyos korlátozásokat ajánl a Bizottság a nemzeti költségvetések megvédésére: az egy évben visszamenőlegesen elhatárolható maximális veszteségösszeg 3 millió euró, továbbá, ha a visszamenőleges elhatárolást a tagállamok egészen 2017-ig teszik lehetővé, akkor csakis olyan vállalkozások lehetnek jogosultak rá, amelyek a 2017-től 2019-ig terjedő időszakban nem voltak veszteségesek.

A magyar társasági adózás eddig csak a jövőbeni adózási időszakokban engedte meg az elhatárolt veszteség felhasználását („tax loss carry-forward”), a visszamenőleges felhasználásra („tax loss carry-back”) nem volt lehetőség. Várhatóan rövidesen választ kapunk arra, milyen intézkedéseket hoz Magyarország a bizottsági ajánlás hatására.

  1. akciópont: a kölcsöntőke-sajáttőke aránytalanság kezelését elősegítő irányelv (DEBRA)

2022 elején a Bizottság irányelv-javaslatot fog tenni a kölcsöntőke-sajáttőke aránytalanság kezelésére a társasági adóban, amely a tőkefinanszírozást elősegítő kedvezményrendszer formájában fog megjelenni (Debt Equity Bias Reduction Allowance, DEBRA). Adózási rendszerek világszerte lehetővé teszik a kölcsöntőke kamatának az adóalapból történő levonását, mindazonáltal a sajáttőke-finanszírozáshoz kapcsolódó költségek (például kifizetett osztalék) egyik adózási rendszerben sem vonhatóak le az adóalapból. Ennek eredményeként a kölcsöntőkéből történő finanszírozás a legolcsóbbnak számít, így a vállalatok előnyben részesítik a saját tőkéből történő finanszírozással szemben. Ez a vállalati adósságok felhalmozódásához vezetett, amely ráadásul a COVID-19 pandémia következtében veszélyesen magas mértéket öltött.

  1. akciópont: az egységes társaságiadó-szabálykönyvet előíró irányelv (BEFIT)

2023-ig a Bizottság javaslatot fog tenni a vállalati jövedelemadóztatás új keretrendszerére vonatkozóan (Business in Europe: Framework for Income Taxation, BEFIT). A BEFIT egy egységes társaságiadó-szabálykönyv, amelynek a fő jellemzői a közös adóalap, valamint a vállalati nyereség tagállamok között, képlet alapján történő felosztása. A tervezett képlet figyelembe veszi az I. Pillér és a II. Pillér szerinti, a nyereség részleges újraelosztására, illetve az adóalap megállapítására szolgáló képleteket, azonban azokkal ellentétben a bevételek egészére fog kiterjedni.

A BEFIT-javaslat előterjesztésével a közös konszolidált társaságiadó-alapra (Common Consolidated Corporate Tax Base, CCCTB) vonatkozóan tett jogszabály-javaslatok visszavonásra kerülnek.

A BEFIT alapján a multinacionális vállalatcsoportok EU-illetőségű tagvállalatainak adózás előtti eredményét egyetlen adóalapba kell konszolidálni, amelyet ezt követően egy képlet alapján fel kell osztani a tagállamok között, és a nemzeti társaságiadó-kulcsok szerint megadóztatni. Az eldöntendő kérdések közé tartozik, hogyan kell súlyozni az egyes piacokról származó bevételeket, mi alapján értékelendő az egyes piacok jelentősége a multinacionális vállalatcsoport üzleti tevékenysége szempontjából, valamint az, hogyan veendők figyelembe az eszközérték (különös tekintettel az immateriális javakra) és a bérköltség annak érdekében, hogy a társaságiadó-bevételek észszerűen kerüljenek megosztásra az eltérő gazdasági profilú EU-tagállamok között.

A képlet alkalmazásával egyben szükségtelenné válik az összetett transzferár-szabályok alkalmazása a BEFIT hatálya alá tartozó európai uniós vállalkozások közti tranzakciókra vonatkozóan.

Az egységes társaságiadó-szabálykönyv és a képlet alapján történő adóalap-felosztás bevezetésével a BEFIT fontos lépést jelent majd az egységes piac szilárdabb társasági adórendszerének kiépítésében.

Európai Unió átfogó adózási reformterve

A cikk szerzője Lisznyanszkaja Marina, a VGD Hungary szenior adótanácsadója, adószakértő. A VGD Hungary Kft. az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.