Bonyolódik az adminisztráció az áfa-regisztráltaknak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Számos dokumentumot kell készenlétben tartaniuk és ellenőrzés esetén a NAV-nak három munkanapon belül átadniuk a hazánkban gazdasági céllal nem letelepedett, de az áfa törvény hatálya alá tartozó cégeknek. A Pwc a legfontosabb tudnivalókra hívja fel a figyelmet.


A NAV elnöke 2012. február 20-án „Magyarországon gazdasági céllal nem letelepedett, de az áfa törvény hatálya alá tartozó adóalanyoknál a kiutalás előtti áfa ellenőrzések elvégzésének elősegítéséről” címmel új útmutatót adott ki. Ez alapján áfa regisztráltnak minősül a gazdasági tevékenységet végző, az Áfa törvény szerint belföldön nem letelepedett, illetve belföldön állandó lakóhellyel vagy szokásos tartózkodási hellyel nem rendelkező, belföldön adóköteles ügyletet végző és az állami adóhatóságnál nyilvántartásba vett adóalany – írja adó hírlevelében a PricewaterhouseCoopers.

Az áfa regisztráltaknál lefolytatandó adóhatósági ellenőrzéseknél a korábbi gyakorlathoz képest az útmutató több új követelményt tartalmaz, amelyekből a leglényegesebbek a következők.

Az útmutató szerint az áfa regisztráltaknak az alábbi nyilvántartásokat kell vezetniük és az alábbi bizonylatokat kötelesek megőrizni, valamint ellenőrzés során az adóhatóság rendelkezésére bocsátani:

  • bevételi nyilvántartás;
  • készletnyilvántartás;
  • áfa analitika;
  • kibocsátott számlák;
  • Közösségen belüli adómentes értékesítés esetén a termék Közösség területére kerülését igazoló okiratok (pl. átadás-átvételi jegyzőkönyv, CMR);
  • Közösség területén kívülre történő értékesítés esetén a kiléptető vámhivatal által záradékolt vámokmány vagy a kiléptetés tényét igazoló elektronikus üzenet;
  • adólevonási jogot megalapozó számlák;
  • a beszerzésekre vonatkozó átadás-átvételi bizonylatok;
  • adólevonási jogot megalapozó számlák kiállításának alapjául szolgáló szerződések, mögöttes dokumentumok;
  • termékimport esetén vámhatározat és az import áfa megfizetését igazoló bizonylat;
  • nem független felek közötti ügylet esetén, ha a beszerzési és eladási ár aránytalanul magasabb/alacsonyabb a másiknál, célszerű erről az ügyletben részt vevő magyar illetve a belföldön nem letelepedett adózó illetékessége szerinti adóhatóság tájékoztatása az ellenőrzés lefolytathatósága érdekében.

A fent meghatározott dokumentumokat egy esetleges ellenőrzés során a jogszabályok szerint 3 munkanapon belül kell a hatóság rendelkezésére bocsátani, ami kiemelt terhet jelenthet azon adózók számára akik – mivel gazdasági céllal nem telepedtek le Magyarországon – az irataikat is külföldi székhelyükön őrzik. Ez a probléma különösen akkor tekinthető jelentősnek, ha az áfa regisztrált kiterjedt gazdasági tevékenységet folytat Magyarországon, így az említett dokumentumok is tekintélyes mennyiséget tesznek ki.

Gyakorlati tapasztalatunk szerint a 3 munkanapot az útmutató nyomán a revizorok szigorúan fogják vizsgálni és betartatni, határidő csúszás esetén mulasztási bírsággal sújtják az adózókat.

Emellett az útmutató szerint az áfa regisztráltaknak a könyvvezetést, mint kötelezettséget a számviteli alapelvek (számviteli standardok) figyelembe vételével a kettős könyvvitel rendszerében, a magyar adóköteles tevékenységükre vonatkozóan, a magyar adószámukhoz kapcsolódóan elkülönítetten kötelesek végezni.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 6.

Háztáji adok-veszek: lecsapott a NAV

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei egy Mosonmagyaróvár melletti tanyán tetten illegális kereskedelmet lepleztek le.