Deloitte: a bővülő transzferár-követelményeket idén bírságemelkedés is követi


„Az adatszolgáltatás bevezetése kétségkívül az utóbbi idők legnagyobb horderejű változása volt a transzferárak területén. Ez az új kötelezettség nemcsak egy újabb adminisztratív teher, de sok vállalatcsoport esetén a korábbi transzferárazási gyakorlatok újragondolását eredményezte. Emellett az adatszolgáltatás formai beillesztése az adóbevallásba is komoly kihívást jelenthet a tennivalók időzítésében is, hiszen az adóbevallási határidőt érdemes komolyan venni” – hangsúlyozza Gémesi Péter, a Deloitte adóosztályának igazgatója.

A 2022. december 31-ét követően benyújtott társasági adóbevallásban részletes adatokat kell szolgáltatniuk a dokumentációval fedett kapcsolt ügyleteikről, illetve bizonyos olyan tranzakciókról, melyek mentesülnek a transzferár nyilvántartás alól.

„Az előző két év tapasztalatai alapján megállapítható, hogy minden érintett fél, így az adóhatóság, az adózók és a tanácsadók részére is kihívást jelentett az adatszolgáltatás teljesítése” – mondta Remmers Alex, a Deloitte adóosztályának menedzsere.

Az adóhatóságnak egy sor értelmezési kérdésre kellett választ adnia, és meg kellett birkóznia a beérkezett hatalmas adat- és információhalmazzal. Az adózóknak pedig szükséges volt megismerkedniük a társasági adóbevallás kiegészítő lapjaival, és azokat a megfelelő adatokkal kellett kitölteniük. Amennyiben egy adózónál nagy számosságú dokumentálandó és ezáltal riportálandó tranzakció volt az év során, ez fokozott adminisztrációs nehézséget okozhatott.

A tanácsadóknak szintén újdonság volt az adatszolgáltatás: egy lépéssel az ügyfelek előtt kellett járniuk, és olyan szolgáltatásokat kellett kifejleszteniük, amelyek valódi segítséget jelentenek az új környezetben. A Deloitte szakemberei például az adatszolgáltatási lapok kitöltésével felmerülő addicionális adminisztratív feladatok csökkentése és egyszerűsítése érdekében egy szoftveres megoldást dolgoztak ki. Ennek segítségével az adatok egy gombnyomással egy üres, vagy akár (az adatszolgáltatási lapok nélkül) kitöltött társasági adóbevallásba kerülnek át, nagymértékben segítve az átláthatóságot, csökkentve a hibázási lehetőséget és egyszerűsítve a beadás előtti módosításokat.

A közelmúlt további két jelentősebb jogszabályváltozása a transzferár-dokumentáció felépítését és az ahhoz kapcsolódó mulasztási bírságok mértékét, valamint – a 2023-ban indult adóévektől kezdődően – azok számítási módját is érintette. A fődokumentum és a helyi dokumentum ügyletenként (vagy összevont ügyletenként) külön nyilvántartásnak minősülnek. A hiányzó vagy hiányos nyilvántartások esetében kiszabható mulasztási bírság a korábbi maximális 2 millió forintról 5 millió forintra (ismételt jogsértés esetén ennek duplájára) nőtt, amely megsokszorozódhat az ügyletek számától függően.

„A bírságok terén emelte a tétet most a jogalkotó. A 2024-es nyári adócsomag részeként átmenetileg – a veszélyhelyzet ideje alatt – duplájára növekedett néhány bírságtétel a 2024. augusztus 1-jét követően esedékes kötelezettségek megszegése esetében” – említi Gémesi Péter.

Így, többek között, a társasági adóbevallás részeként benyújtandó transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása, vagy nem megfelelő teljesítése a korábbi 500 ezer forint helyett 1 millió forint mulasztási bírsággal sújtható.


Kapcsolódó cikkek

2020. október 1.

A transzferár esete az adóhatósággal

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteinek vizsgálata. Az utóbbi időben egyre többször esik szó a témáról. Az, hogy egy társaság milyen indok alapján kerül kiválasztásra, ellenőrzésre az adóhatóság által, többféle lehet. Kiemelt vizsgálati terület a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott módszerek vizsgálata, a piaci árhoz történő viszonyítása, a transzferár-nyilvántartási kötelezettség teljesítése, a társaságiadóalap-korrekciós kötelezettség teljesítése.
2020. szeptember 28.

A transzferár és a szokásos piaci ár kérdésköre

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti transzferár valódiságának, helyességének vizsgálata. A transzferár és a szokásos piaci ár fogalmát élesen el kell különíteni egymástól. A transzferár az az ár, amelyet kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyletükben ténylegesen alkalmaznak. A szokásos piaci ár pedig az az ellenérték, melyet független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között érvényesítenek. A szokásos piaci ár mindig egyedileg meghatározott. Most a kapcsolt vállalkozások hitelszerződéseit vizsgáljuk.
2020. augusztus 13.

A transzferár-ellenőrzések

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott transzferárak vizsgálata. Tekintettel arra, hogy kapcsolt vállalkozások nemcsak belföldi, hanem nemzetközi viszonylatban is előfordulnak, a különböző országok adóhatóságai egymástól függetlenül vizsgálódnak. Arra a kérdésre, hogy a különféle adóhatóságok kötelesek-e figyelembe venni a másik ország adóellenőrzés szerinti megállapításait, a következő Kúria által hozott ítélet ad választ.