Digitalizálódó áfa az Európai Unióban (2. rész)
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
2028-tól megszűnik az összesítő jelentés, mert az adóalanyoknak át kell állniuk az elektronikus számlázásra közösségi viszonylatban. Most e változás ma ismert részleteit ismertetjük.
Jelenleg 45 napos határidő áll az adóalanyok rendelkezésére, hogy az adóköteles közösségen belüli ügyleteikről számlát állítsanak ki. Ez a határidő 2028. január elsejétől 2 napra fog csökkenni, és a számlázás át fog terelődni elektronikus csatornára. Ennek érdekében a Direktíva módosításra kerül, olyan módon, hogy a papír alapú számlák nem fognak egyenjogú státuszt élvezni az elektronikus számlákkal 2028-tól. Fontos kihangsúlyozni, hogy a kötelező elektronikus számlázás 2028-tól csak közösségi viszonylatra fog vonatkozni, belföldi viszonylatban nem lesz kötelező, az erről szóló döntés tagállami hatáskörben marad. Azonban az Európai Bizottság 2024-től visszavonja azt a követelményt, hogy az elektronikus számlázás belföldi viszonylatban történő kötelezővé tételéhez a Bizottság előzetes engedélye szükséges, így megnyílik a lehetőség, hogy ezen a területen is érdemi változások történjenek.
Az alábbiakban nézzük meg milyen követelmények lesznek érvényesek az elektronikus számlákra. Ahogy említettem a teljesen papír alapú számlák, de még a PDF-s számlák sem lesznek elfogadhatóak, helyettük például strukturált formátumú XML, UBL, PDF/A3 stb. lesz a követelmény. Már az is tudható, hogy új kötelező elemek is lesznek a számlákon, illetve számlát nem csupán az adóalanyok, de megbízott képviselőik is kiállíthatnak. Az is már ismert, hogy nem lesznek olyan előengedélyezési modellek, mint amilyeneket Lengyelország és Olaszország vezet majd be 2025-től. Az előengedélyezési eljárás úgy fog működni a gyakorlatban a hivatkozott két országban, hogy a szállító a kiállított számláját előzetesen megküldi az adóhatóságnak, vagy annak megbízottjának, és amennyiben engedélyt kap rá, elküldheti a megrendelőjének. Az elektronikus számláknak meg kell felelniük az idevágó közösségi standardoknak, illetve az Európai Parlament és Tanács 2014/55/EU számú irányelvében meghatározott szintaxisainak, amelyek ma még csak a közbeszerzések esetén keletkező számlákra vonatkoznak.
Ezek után nézzük meg a kiállított számlákra vonatkozó új kötelező tartalmi elemeket. Abban az esetben, ha helyesbítő számla kiállítására kerül sor, akkor annak tartalmaznia kell a helyesbített számla sorszámát. A szállító IBAN-számlaszámát, ahova a megrendelés ellenértékét utalni köteles a megrendelő. Abban az esetben, ha a szállítónak az IBAN-számlaszáma nem elérhető, akkor is lehet számlát kiállítani, azonban olyan egyértelmű azonosítót kell tartalmaznia a számlának, ami alapján beazonosítható a jóváírandó számla. Harmadsorban szintén kötelező tartalmi eleme lesz a számlának a fizetési határidő, ameddig az ellenértéket a megrendelő teljesíteni köteles. Amennyiben részletfizetésben állapodnak meg a felek, akkor a számlának szintén tartalmaznia kell a kialkudott egyes részletek összegét, illetve azok legvégső esedékességét.
A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.