Elektronikus végrehajtás, internetes licitálás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az igazságügyi tárca elkészítette a januártól életbe lépő elektronikus végrehajtási rendszer működtetésével, használatával kapcsolatos rendelkezésekről szóló jogszabálytervezetet, amely részletes foglalkozik a licitálás folyamatával.

Az elektronikus árverési rendszer létrehozásának az volt az alapvető célja az, hogy az adóhatóságnál bevált módszer tapasztalataira építve az árverés elektronikus úton történjen. A tervezet ezért a felhasználókat három csoportba sorolja attól függően, hogy milyen szolgáltatások igénybe vételére jogosultak és a műveleteik elvégzését a rendszer miként dokumentálja. Az első felhasználói kört a végrehajtók jelentik. A második kört az árverezők elektronikus nyilvántartásában szereplő felhasználók jelentik. A részükre nyújtott szolgáltatások köre akként alakul, hogy van-e már az adott árverésen történő licitáláshoz aktivált felhasználói nevük és jelszavuk (ténylegesen jogosultak-e már vételi ajánlatot tenni) vagy sem. A harmadik kör lényegében az árverések iránt érdeklődőt jelenti. Ebbe a körbe bárki beletartozhat, aki a hirdetményeket meg kívánja tekinteni és a licitálást figyelemmel akarja kísérni – derül ki a tervezethez fűzött szakmai indokolásból.

A javaslat szerint licitálni akkor lehet, ha az árverező teljesítette a végrehajtási törvényben ehhez meghatározott feltételeket, azaz szerepelnek az árverezők nyilvántartásában. További fontos feltétel, hogy rendelkeznek aktivált felhasználói névvel és jelszóval, amelyet az árverező kérelmére a végrehajtónak haladéktalanul, de legkésőbb az előleg végrehajtói letéti számlán történő jóváírásáról szóló értesítés kézhezvételét követő munkanapon el kell végeznie. A végrehajtó értesítése alapján az informatikai alkalmazás lehetővé teszi az árverező számára vételi ajánlat megtételére vonatkozó művelet elvégzését mindaddig, amíg az aktiválást meg nem szüntetik, vagy a felhasználói nevet és jelszót fel nem függesztik. A végrehajtói értesítésnek azt is tartalmaznia kell majd, hogy árverezői vagy elővásárlási jog gyakorlására vonatkozó aktiválásról van szó, mivel mindkét esetben más-más feltételekkel történik a licitálás.

Fontos kiemelni az elektronikus úton ajánlatot tevő árverési vevő értesítését a vételről. Igaz a vevő az árverés befejezését követőern maga is meggyőződhet az eredményről a rendszerbe való belépéssel, ettől függetlenül az értesítés alapján áll be a felelőssége az árverés sikeres befejezéséért, mulasztása esetén pedig különféle jogkövetkezmények sújtják (elveszti előlegét, költségeket, vételár-különbözetet kell megfizetnie).


Kapcsolódó cikkek

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]

2024. május 24.

Varga Mihály: a kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett

A kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett, az elmúlt évtizedben a magyar gazdaság teljesítménye nőtt, miközben az adóelvonás mértéke csökkent – mondta a pénzügyminiszter a Magyarország tíz legnagyobb adózója elismerés átadó ünnepségén pénteken, Budapesten.

2024. május 24.

A közvetett adózás rendszere Egyiptomban (1. rész)

Egyiptom modern áfa-szabályozása 2016-ra datálható, ekkor lépett életbe az új áfa-törvény, amely felváltotta a korábbi termék-szolgáltatás jellegű adót. A törvény két jelentős módosításon esett át, először 2020-ban, majd 2022-ben.