Használjuk az Ügyfélkaput, lépésről-lépésre! – 1. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mintegy négymillió felhasználó többsége a tapasztalatok szerint nem használja ki az Ügyfélkapu alapfunkcióit sem, pedig azok igazán hasznos lehetőségeket kínálnak. Sorozatunkban most azok közül a funkciók közül mutatunk be néhányat – lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találunk.

A magyar állam elektronikus ügyintéző rendszere, az Ügyfélkapu 2005. áprilisa óta létezik a Kormányzati Portálon. Az e-ügyintézéstől való, kezdeti idegenkedést mára felváltotta hétköznapokba épülés, praktikumának, egyre bővülő ügyintézési lehetőségeinek köszönhetően. 2015. végére 2 millió, napjainkban pedig már közel 4 millió embert tartanak számon, akik regisztráltak az elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszerbe. A magas szám ellenére a tapasztalat mégis az, hogy többségük nem használja ki az alapfunkciókat sem, pedig igazán hasznos lehetőségeket kínál.

Ebben a 4 részes cikksorozatban azok közül a funkciók közül mutatok be néhányat – gyakorlati kivitelezésének módjával együtt, lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találok. Szinte napi szinten kérdezik tőlem magánszemélyek, vállalkozók és cégek képviselői egyaránt az általuk kinyert információkat.

Az első 2 rész elsősorban magánszemélyeknek szól, a második 2 rész viszont már a vállalkozókat, cégeket is érinti. A funkciók használata és értelmezése megkönnyíti nyilvántartási feladataikat, önmaguk ellenőrzését, továbbá megelőzheti a hatóság szankcióját (pl. inkasszó).

Ügyfélkapu előnyei

Ügyfélkapu által igénybe vehetőek a közigazgatási szervek elektronikus szolgáltatásai, vagyis akár személyes utánajárás nélkül is intézhetők a megjelölt hivatali ügyek, ami lényegesen leegyszerűsítheti és felgyorsíthatja az ügyintézés folyamatát. Lehetőség van a magánszeméllyel kapcsolatos adatok lekérdezésére, ami szintén hasznos lehet, ha tudjuk értelmezni is azokat. További előnye, hogy egyre több eljárásban elektronikusan is küldhetik az adózóknak a hivatalos iratokat. (pl. igazolás, kérelem-elbírálás) Ezáltal hamarabb megérkezik, nem kell a posta szolgáltatására várni, sem személyesen bemenni a hivatalba, nem utolsósorban pedig a fák is hálásak lesznek érte.

Ügyfélkapu regisztráció

Ügyfélkapura bárki regisztrálhat, aki rendelkezik érvényes magyar, EGT tagállambeli személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel. A regisztráció személyesen vagy elektronikus úton történhet, első alkalommal ingyenes.

A személyesen regisztráció megtehető bármely kormányablakban, okmányirodában, a NAV főbb ügyfélszolgálatain, a kijelölt postahivatalok ügyfélszolgálatán, illetve a külképviseleteken.

Szükség lesz személyazonosító igazolványra vagy útlevélre, lakcímre, amik alapján a Központi Hivatal ellenőrzi az adatokat a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban. (külföldiek esetében az idegenrendészeti nyilvántartásban) A regisztrációhoz meg kell adni egy e-mail címet, ami fontos, hogy valós legyen, ahova be is tudunk lépni, mert erre érkezik majd az a link, amin keresztül 5 napon belül aktiválnunk kell regisztrációs adatainkat. Az ügyintéző kérni fog még egy felhasználónevet, ami bármi lehet, a fantáziára van bízva, de javasolt könnyen megjegyezhetőt választani. (pl.név) A regisztrációkor megadott jelszó az aktiválás alkalmával kötelezően módosítandó, ez az e-ügyindítás feltétele.

Elektronikus úton történő regisztrációra azoknak a magánszemélyeknek van lehetőségük, akik 2016. január 1. után kiállított személyi igazolvánnyal rendelkeznek. Azonosítást követően egy űrlapot kell kitölteni. Az azonosítás itt indítható el.

Mindkét regisztrációt követően a magánszemély kapni fog egy e-mailt, amiben részletes tájékoztatást kap a további teendőkről, és segítséget nyújtanak az aktiválás elvégzéséhez.

Az ügyfélkapu működése

Regisztrációt követően a felhasználónév és jelszó megadásával léphetünk be a Kormányzati Portálra, az Ügyfélkapu a  https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/ oldalon érhető el. Mivel a regisztrációhoz minden személyes adatunkat megadtuk, hitelesítettük is azokat, az ügyfélkapun keresztül történő belépést úgy képzeljük el, mintha felmutatnánk a személyi igazolványunkat. Tehát azon a bizonyos kapun kizárólag minket engednek be, a saját személyes rendszerünkbe. Ezt csak az az ember láthatja, akinek hozzáférést engedünk, tehát megadjuk neki a felhasználónevünket és a jelszavunkat. Mivel bizalmas információkat is tartalmaz, lehetőleg csak annak engedjünk hozzáférést, akiben megbízunk, és szükségünk van a közreműködésére (pl. könyvelő).

Ügyfélkapu regisztrációval igénybe vehető főbb szolgáltatások, amelyeket javasolt tudni és használni magánszemélyeknek:

  • Biztosítotti adatok lekérdezése: az információkat a NAV nyilvántartásából kapjuk, amiből megtudhatjuk, hogy megtörtént-e a biztosítási jogviszonyunkra (pl. munkaviszonyra) vonatkozó bejelentés a foglalkoztató(k) által.
  • Járulékadat kivonat: szintén a NAV nyilvántartásból kapott adatokból egy részletesebb havi lebontású kimutatás, melyből azt is megtudhatjuk, hogy a havi bevallás beérkezett e az adóhatósághoz, vagyis megtörtént e az adatszolgáltatás pl. a munkabérből történt járulékok levonását illetően. Ez alapján az adatszolgáltatás alapján is készíti a NAV minden évben az adóbevallás tervezetet, továbbá az ellátások (táppénz, csed, stb.) számítása a beérkezett információk alapján is történik.
  • Biztosítási jogviszony lekérdezése. (NEAK adatbázisából)
  • Tájékozódás a beteg életútról.
  • Értesítés kérése személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély, útlevél érvényességi idejének lejáratáról.
  • NAV által készített adóbevallástervezet megtekintése, esetleges módosítása, jóváhagyása.

Biztosítotti adatok lekérdezése

Ebből a lekérhető táblázatból megtudhatjuk, hogy valóban bejelentett-e minket a munkáltató, ha igen mikor, milyen munkaidőre, és munkakörre. Ha kijelentettek, mikor történt meg a kijelentés, és ami még fontos, hogy van/volt-e szünetelés bejelentve biztosítási jogviszonyunk tekintetében.

  1. magyarorszag.hu -> eBEV szolgáltatások: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/ebev.html
  2. „Használom a szolgáltatást” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. felső vékony sávból válasszuk ki: „Szolgáltatások” -> „Biztosítotti bejelentések lekérdezése” -> „Biztosítotti adatok biztosított részére” ->
  4. „Új lekérdezés” ->
  5. „Adózó neve”-nél saját nevünket lássuk -> „Bejelentés időpontja (-tól)”-n módosíthatunk, de 2007.01.01. a legkorábbi dátum, amikortól megtekinthetők az adatok, tehát akár maradhat ez kezdeti dátumnak -> „Bejelentés időpontja (-ig)” rovatba a kezdetnél későbbi dátum kerüljön, ami lehet akár a mai nap is, mert 2007-től akár egyszerre is lekérhetőek az adatok -> „Lekérdezés indítása” ->
  6. várakozzunk, míg felvillan a kék színű „Elkészült eredmények!” felirat jobb oldalon, közép tájt, majd erre nyomjunk rá ->
  7. az alatta levő sávban zöld lesz az addig szürke színű „excel” ikon, amire ha rákattintunk, megnyitjuk a biztosítotti adatainkat tartalmazó táblázatot.

Értelmezése, a magánszemély részére fontosabb adatok:

  • Foglalkoztató neve: a munkáltató neve, aki biztosítási jogviszonyunkat bejelentette;
  • jogviszony kezdete: munkaviszony (egyéb biztosítási jogviszony) kezdő napja;
  • jogviszony vége: munkaviszony (egyéb biztosítási jogviszony) utolsó napja;
  • jogviszony kód: a biztosítási jogviszonyokat kóddal jelöljük, pl. munkaviszony: 1101, megbízási jogviszony: 1202;
  • heti munkaóra: NAV felé nem napi, hanem heti munkaidő bejelentése történik, tehát ha például napi 8 óra munkavégzésben egyeztünk meg a munkáltatóval, akkor a táblázatban heti 40 órát kell látnunk (teljes munkaidőnek heti 36 órától minősül a munkaidő.);
  • Feor kód: a munkakör azonosító száma, amelyen bejelentettek minket (jelentésükről bővebb tájékoztatás itt érhető el);
  • szünetelés kezdete és vége: ha szünetelés lett bejelentve az azt jelenti, hogy abban az időszakban szünetel a biztosításunk, tehát önmagunk után vagyunk kötelesek egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni.

 A cikksorozat következő részében a biztosítási jogviszony, a járulékadatainkkal kapcsolatos kimutatás és a betegéletútról való tájékoztatás lekérdezését és hasznosságát mutatom be, továbbá hogy miként lehet beállítani a rendszerben azt, hogy értesítést kapjunk személyes okmányaink lejárata előtt.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.