Kisokos a kamatjövedelemről
Összeállításunkból mindent megtudhat a kamatjövedelmekről és adózásukról
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A mintegy négymillió felhasználó többsége a tapasztalatok szerint nem használja ki az Ügyfélkapu alapfunkcióit sem, pedig azok igazán hasznos lehetőségeket kínálnak. Sorozatunkban most azok közül a funkciók közül mutatunk be néhányat – lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találunk.
A magyar állam elektronikus ügyintéző rendszere, az Ügyfélkapu 2005. áprilisa óta létezik a Kormányzati Portálon. Az e-ügyintézéstől való, kezdeti idegenkedést mára felváltotta hétköznapokba épülés, praktikumának, egyre bővülő ügyintézési lehetőségeinek köszönhetően. 2015. végére 2 millió, napjainkban pedig már közel 4 millió embert tartanak számon, akik regisztráltak az elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszerbe. A magas szám ellenére a tapasztalat mégis az, hogy többségük nem használja ki az alapfunkciókat sem, pedig igazán hasznos lehetőségeket kínál.
Ebben a 4 részes cikksorozatban azok közül a funkciók közül mutatok be néhányat – gyakorlati kivitelezésének módjával együtt, lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találok. Szinte napi szinten kérdezik tőlem magánszemélyek, vállalkozók és cégek képviselői egyaránt az általuk kinyert információkat.
Az első 2 rész elsősorban magánszemélyeknek szól, a második 2 rész viszont már a vállalkozókat, cégeket is érinti. A funkciók használata és értelmezése megkönnyíti nyilvántartási feladataikat, önmaguk ellenőrzését, továbbá megelőzheti a hatóság szankcióját (pl. inkasszó).
Ügyfélkapu előnyei
Ügyfélkapu által igénybe vehetőek a közigazgatási szervek elektronikus szolgáltatásai, vagyis akár személyes utánajárás nélkül is intézhetők a megjelölt hivatali ügyek, ami lényegesen leegyszerűsítheti és felgyorsíthatja az ügyintézés folyamatát. Lehetőség van a magánszeméllyel kapcsolatos adatok lekérdezésére, ami szintén hasznos lehet, ha tudjuk értelmezni is azokat. További előnye, hogy egyre több eljárásban elektronikusan is küldhetik az adózóknak a hivatalos iratokat. (pl. igazolás, kérelem-elbírálás) Ezáltal hamarabb megérkezik, nem kell a posta szolgáltatására várni, sem személyesen bemenni a hivatalba, nem utolsósorban pedig a fák is hálásak lesznek érte.
Ügyfélkapu regisztráció
Ügyfélkapura bárki regisztrálhat, aki rendelkezik érvényes magyar, EGT tagállambeli személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel. A regisztráció személyesen vagy elektronikus úton történhet, első alkalommal ingyenes.
A személyesen regisztráció megtehető bármely kormányablakban, okmányirodában, a NAV főbb ügyfélszolgálatain, a kijelölt postahivatalok ügyfélszolgálatán, illetve a külképviseleteken.
Szükség lesz személyazonosító igazolványra vagy útlevélre, lakcímre, amik alapján a Központi Hivatal ellenőrzi az adatokat a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban. (külföldiek esetében az idegenrendészeti nyilvántartásban) A regisztrációhoz meg kell adni egy e-mail címet, ami fontos, hogy valós legyen, ahova be is tudunk lépni, mert erre érkezik majd az a link, amin keresztül 5 napon belül aktiválnunk kell regisztrációs adatainkat. Az ügyintéző kérni fog még egy felhasználónevet, ami bármi lehet, a fantáziára van bízva, de javasolt könnyen megjegyezhetőt választani. (pl.név) A regisztrációkor megadott jelszó az aktiválás alkalmával kötelezően módosítandó, ez az e-ügyindítás feltétele.
Elektronikus úton történő regisztrációra azoknak a magánszemélyeknek van lehetőségük, akik 2016. január 1. után kiállított személyi igazolvánnyal rendelkeznek. Azonosítást követően egy űrlapot kell kitölteni. Az azonosítás itt indítható el.
Mindkét regisztrációt követően a magánszemély kapni fog egy e-mailt, amiben részletes tájékoztatást kap a további teendőkről, és segítséget nyújtanak az aktiválás elvégzéséhez.
Az ügyfélkapu működése
Regisztrációt követően a felhasználónév és jelszó megadásával léphetünk be a Kormányzati Portálra, az Ügyfélkapu a https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/ oldalon érhető el. Mivel a regisztrációhoz minden személyes adatunkat megadtuk, hitelesítettük is azokat, az ügyfélkapun keresztül történő belépést úgy képzeljük el, mintha felmutatnánk a személyi igazolványunkat. Tehát azon a bizonyos kapun kizárólag minket engednek be, a saját személyes rendszerünkbe. Ezt csak az az ember láthatja, akinek hozzáférést engedünk, tehát megadjuk neki a felhasználónevünket és a jelszavunkat. Mivel bizalmas információkat is tartalmaz, lehetőleg csak annak engedjünk hozzáférést, akiben megbízunk, és szükségünk van a közreműködésére (pl. könyvelő).
Ügyfélkapu regisztrációval igénybe vehető főbb szolgáltatások, amelyeket javasolt tudni és használni magánszemélyeknek:
Biztosítotti adatok lekérdezése
Ebből a lekérhető táblázatból megtudhatjuk, hogy valóban bejelentett-e minket a munkáltató, ha igen mikor, milyen munkaidőre, és munkakörre. Ha kijelentettek, mikor történt meg a kijelentés, és ami még fontos, hogy van/volt-e szünetelés bejelentve biztosítási jogviszonyunk tekintetében.
Értelmezése, a magánszemély részére fontosabb adatok:
A cikksorozat következő részében a biztosítási jogviszony, a járulékadatainkkal kapcsolatos kimutatás és a betegéletútról való tájékoztatás lekérdezését és hasznosságát mutatom be, továbbá hogy miként lehet beállítani a rendszerben azt, hogy értesítést kapjunk személyes okmányaink lejárata előtt.
Összeállításunkból mindent megtudhat a kamatjövedelmekről és adózásukról
Követhetetlenné vált az adók fizetésének rendszere azzal, hogy az adóhatóság bejelentés nélkül is levonhat köztartozásokra összegeket az akár más adóra szánt pénzünkből. Ezen a gyakorlaton változtatna a MINKE (Minősített Könyvelők Egyesülete) javaslata.
2024-ben bevezetésre került az elektronikus áfa rendszer, amely a digitalizációban rejlő lehetőségek kihasználásával az áfa bevallások elkészítésében vállalt adóhatósági támogatás keretében csökkenti a vállalkozások számára az adminisztrációs terheket. Egyúttal kijelöli a fejlődés irányát is, amelyben a végső cél az új platformok használatának elterjedése. A HÍD Consulting segítségével áttekintjük a digitális szabályozás részleteit
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!