Képviselet az új, elektronikusan intézhető adóügyek esetében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az idei év újdonsága, hogy egyre több adóügy intézhető már elektronikus úton. Az adózó, illetve képviselője – az Ügyfélkapun keresztül – elektronikusan is benyújthatja az általános, a nemleges és az együttes adóigazolás iránti, valamint a fizetési könnyítés iránti kérelmeit, de teljesítheti a bejelentési és változás-bejelentési kötelezettségét, továbbá lekérdezheti, letöltheti az APEH által nyilvántartott adatokat – olvasható az APEH napokban megjelent tájékoztatójában.

Az elektronikus ügyintézésének előfeltétele az okmányirodai regisztráció, továbbá állandó képviselő eljárása esetén a képviseleti jogosultság bejelentése is szükséges az erre a célra szolgáló – kizárólag az APEH honlapjáról letölthető – 08T180 számú adatlapon. Az okmányirodai regisztrációval rendelkező magánszemélyek ugyanakkor az Ügyfélkapun keresztül saját adóügyeik elektronikus intézésére adóhatósági bejelentés nélkül is jogosultak.

Amennyiben az adózó nevében képviselője jár el, és a 08T180 számú adatlapot törvényes képviselő, vagy az állami adóhatósághoz már bejelentett érvényes, valamennyi adóügy intézésére feljogosító állandó meghatalmazással rendelkező képviselő nyújtja be, akkor az adózó nevében az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságot az adatlapon külön nem kell jelölni, jogosultsága ezekre az ügyekre külön jelölés nélkül is kiterjed.

Kizárólag abban az esetben kell az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó képviseleti jogosultságot megjelölni az adatlap erre a célra szolgáló, „az adózótól kapott, az egyes adóügyek elektronikus úton történő intézésére feljogosító állandó meghatalmazás, megbízás bejelentése” elnevezésű blokkjában, ha a képviselő nem törvényes képviselő, vagy nem rendelkezik az állami adóhatósághoz már bejelentett érvényes, valamennyi adóügy intézésére feljogosító állandó meghatalmazással. Abban az esetben tehát, ha a képviselő az adatlapon jelenti be az egyes adóügyek elektronikus intézésére feljogosító állandó meghatalmazását, megbízását, akkor az új elektronikusan intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságukat az adatlap említett, erre a célra szolgáló blokkjában külön jelölni kell.

Az elektronikus bevallók esetében a képviselő már 2008. január 1-jét megelőzően is bejelenthette a képviseleti jogosultságát az erre a célra rendszeresített 07T180 vagy 07T181 számú adatlapon. Az említett adatlapokat – továbbá a kizárólag változás-bejelentésre szolgáló 07T183 számú adatlapot is – a 2008. évben a 08T180 számú adatlap váltja fel (vonja össze). Ha a képviselő által korábban benyújtott 07T180 vagy 07T181 számú adatlap alapján jelenleg nem jogosult valamennyi bevallás és adatszolgáltatás benyújtására, hanem külön jelölte az egyes bevallások vagy adatszolgáltatásokkal kapcsolatos jogosultságát, akkor az új elektronikusan intézhető adóügyekre nézve a 08T180 számú adatlap fent említett blokkjában külön jelölni kell a meghatalmazását. Ebben az esetben a 08T180 számú adatlapot változás-bejelentésként elektronikus úton nyújthatja be az adóhatósághoz.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]