Kirúghatnak a gazdasági válságra hivatkozva?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Közel húszezren veszítették el az állásukat Magyarországon a hitelválság okozta krízisben. A munkaadók és a munkavállalók számára is fontos kérdéseket tisztáz a www.aadozona.hu portál munkjogásza, Horváth Linda: a csoportos látszámleépítés körülményei, a közös megegyezés előnyei, fizetés nélküli szabadság és állásidő.

Mit kell tudni a rendesfelmondásról?

A munkáltatói rendes felmondást a munkáltató írásban köteles a munkavállalóval közölni. A felmondási idő –amennyiben a munkaszerződés mást nem tartalmaz – a törvény szerint 30 nap, ami a felmondás közlését követő napon kezdődik. A 30 nap a munkáltatónál munkaviszonyban eltöltött évek során növekszik, először 3 év munkaviszony után nő meg 5 nappal. A munkáltató köteles a munkavállalót legalább a felmondási idő felére felmenteni a munkavégzés alól. Természetesen annak semmi akadálya nincs – és a gyakorlatban ez szokott előfordulni -, hogy a teljes felmondási időre felmentik a munkavégzés alól. A felmentési időre a munkavállalónak átlagkeresetet kell fizetni.

A munkáltató minden esetben köteles a rendes felmondást megindokolni. Az indokolásnak világosnak, valósnak és okszerűnek kell lennie és mindezek bizonyítása a munkáltatót terheli. Az indok csak a munkáltató működésével összefüggő (pl. átszervezés, létszámcsökkentés stb.). vagy a munkavállaló képességeivel, a munkavégzéssel kapcsolatosan tanúsított magatartásával kapcsolatos ok lehet. Ez utóbbi esetekben a munkáltatónak lehetőséget kell biztosítania arra, hogy a munkavállaló védekezhessen az ellene felhozott kifogások ellen. A törvényben meghatározott esetekben (pl. táppénz, GYES, közeli hozzátartozó ápolására kapott fizetés nélküli szabadság ideje) a munkavállaló felmondási védelem alatt áll, így munkaviszonyát rendes felmondással nem szüntetheti meg a munkáltató. Munkáltatói rendes felmondás esetén, amennyiben a munkavállaló kellően hosszú ideje dolgozik a munkáltatónál részére a törvényi végkielégítés jár. A munkavállaló jogosult a felmondás közlését követő 30 napon belül a munkaügyi bírósághoz fordulni, amennyiben úgy érzi, hogy a felmondás jogellenesen történt.

Mit kell tudni a rendkívüli felmondásról?

Rendkívüli felmondásra, azaz a munkaviszony azonnali hatályú megszüntetésére kizárólag írásban, a törvényben meghatározott esetekben kerülhet sor. Ezek pedig a következők: a másik fél a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlené teszi. Rendkívüli felmondásra tehát csak egy valóban súlyos kötelezettségszegés vagy elviselhetetlen magatartást tanúsítása esetén van lehetősége a munkáltatónak.

Rendkívüli felmondásra az alapjául szolgáló okról való tudomásszerzéstől számított 15 napon belül kerülhet sor. Itt is, mint a rendes felmondásnál, a munkáltatót terheli annak bizonyítása, hogy a felmondási ok jogszerű volt.

A gazdasági válságra hivatkozva felmondhatnak?

A gazdasági válság csak közvetetten szolgálhat jogszerű felmondási indokként. A munkáltatók a válságra hivatkozással általában létszámcsökkentést hajtanak végre, vagy átszervezik a munkáltatói szervezetet és ezzel munkaköröket szüntetnek meg. Átszervezés keretében végrehajtott létszámcsökkentés valósul meg pl. akkor, ha az adott munkaköri feladatokat felosztják más munkavállalók között, és így egy munkakört megszüntetnek. A bírói gyakorlat alapján ha a munkáltató a gazdasági helyzetre hivatkozva szüntet meg egy munkakört, neki kell bizonyítania, hogy a hivatkozott gazdasági helyzet ténylegesen kihatással volt arra a munkakörre.

A cikket teljes terjedelemben a www.adozona.hu oldalon olvashatják.

Forrás: adozona.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.