Kiszorítja a maffiát az APEH elektronikus árverése


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az eddigi problémák, a maffia jelenléte, és az ennek köszönhető alacsony eladási árak miatt az adóhatóság év elején bevezette az internetes árverést.

A terv az volt, hogy egy olyan felületet hozzanak létre, amelyen a liciteket nem lehet befolyásolni, vagyis nem lehet kiszorítani a jelentkezők közül azokat, akik viszonylag korrekt árat fizetnének egy-egy ingó vagyontárgyért vagy ingatlanért. Addig ugyanis közel negyedáron keltek el az árverésre meghirdetett vagyontárgyak, ami még a be nem fizetett adót sem fedezte, ami miatt lefoglalták.

Az adózás rendjéről szóló törvény szerint a végrehajtás alá vont vagyontárgyat az adóhatóság árverésen köteles értékesíteni. 2008. január 7-e óta már elektronikusan is lehet licitálni, bár ez a rendszer egyelőre még csak a járművek esetén került bevezetésre. Az egyéb ingó és ingatlan vagyontárgyakat továbbra is a hagyományos árverésen lehet megszerezni, bár az eddigi tapasztalatok szerint a maffia jelenléte miatt erre nem biztos, hogy sok lehetőség van.

Az Elektronikus Árverési Felületen (EÁF) viszont a licitálók az árverés végéig anonim módon vehetnek részt. A korábbi gyakorlattal ellentétben, amikor bárki megtekinthette az árverést, az internetes változatnál csak az lehet vevő, aki az Ügyfélkapun regisztráltatta magát, és elfogadta a részvétel feltételeit. Ezt eddig 500-an tették meg, összesen 215 településről. Egy tételre 8 naptári napig lehet licitálni, és az árverés nyertese az illetékes adóhivatalnál veheti át az ingóságot.
Az árverésen való részvételből nincsenek kizárva a cégek sem, bárki tehet ajánlatot, mind természetes, mind jogi személyek, de jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, vagy képviseleti joggal rendelkező magánszemélyek is licitálhatnak. A licitáló személyével kapcsolatban két kitétel van, az adós nem vehet részt sem közvetlenül, sem közvetve (valamilyen megbízott útján) az árverésen.

Nem vehet részt továbbá az adóhatóság regionális igazgatóságainak és a Kiemelt Adózók Igazgatóságának dolgozója az igazgatóság illetékességi körébe tartozó árveréseken.

Az árverést az adóhatóság hirdetményben tűzi ki, ami legalább 15 napig megtekinthető, és csak ez után következik a 8 napig tartó licit. A hirdetmény az ingóság adatait, az árverés kezdő és záró időpontját, és a minimumárat is tartalmazza. A becsérték 50 százaléka a minimumár, de autók esetén ez magasabb is lehet. Az ez alatti ajánlatok nem minősülnek érvényesnek, így jobban biztosított az adós tartozásának megtérülése.

Akármilyen szép is az autó, vagy jól hangzik az ajánlat, azt minden résztvevőnek tudomásul kell vennie, hogy a licit nem vonható vissza, a megtett ajánlat minden körülmények között érvényes. Ha két ugyanakkora ajánlat érkezik be, akkor az érvényes, amelyiket időben előbb tették. A nyertes postai úton értesítést kap, ami után 8 napja van az ár kifizetésére. Ha ezt nem teszi meg, akkor a második helyezett nyeri meg az autót, de az eredeti nyertesnek ki kell fizetnie a két licit közötti különbséget az adóhatóságnak.

Az árverésen való részvétel ingyenes, de vétel esetén illetéket kell fizetni, aminek általában 10 százalék az összege. Autók esetén viszont ez eltérhet, ugyanis a jármű hengerűrtartalmától függ, az alapján kell kiszámítani a fizetendő illetéket.

A teljes cikk a Pénzcentrum-on olvasható.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.