Magánszálláshelyeken kötelező-e a Vásárlók könyve, azaz panaszkönyv?


Néhány férőhelyes kis apartmant üzemeltető személynek/cégnek kell-e panaszkönyvet (Vásárlók könyve) kitennia szálláshelyen? A biztos válaszhoz egy kis nyomozásba kezdve megnyugtató válaszra lelhetünk. Fontos, hogy a vásárlók könyvét ne keverjük össze a vendégkönyvvel.

Vendégkönyv: a vendégek nyilvántartására szolgáló könyvecske, a vendégek érkezési és távozási időpontját kell vezetni venne, egyéb személyes adatok mellett. Ennek az ellenőrzése önkormányzati hatáskör. 2023. 01 01-től NEM kell vezetni, mert teljes mértékben kiváltja az NTAK ill. a vendegem alkalmazás!

Vásárlók könyve: Közkeleti nevén „panaszkönyv”, ebbe a vásárlók írhatják le a kifogásaikat, panaszaikat.

Kinek kötelező a Vásárlók könyve (panaszkönyv)?

A Vásárlók könyvére vonatkozóan a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény-ben találjuk meg az információkat.

5. §.(4) Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.

2. §. 27. üzlet: kereskedelmi tevékenység folytatása céljából létesített vagy használt épület, illetve önálló rendeltetési egységet képező épületrész, helyiség, ideértve az elsődlegesen raktározás, tárolás célját szolgáló olyan épületet vagy épületrészt is, amelyben kereskedelmi tevékenységet folytatnak;

A mondat második fele (a raktározás-tárolás) biztosan nem vonatkozik a szálláshelyre. A szálláshely épület vagy épületrész – ez adott, kérdés marad még a kereskedelmi tevékenység.
A szállásadó érzés szerint nem kereskedelmi tevékenységet folytat, de a szállásokra vonatkozóan van egy rakás vonatkozó rész a kereskedelmi törvényben, ezért hasznos megnézni, hogy mi is az a kereskedelmi tevékenység.

2.§. 9. kereskedelmi tevékenység: kis-, illetve nagykereskedelmi tevékenység, valamint kereskedelmi ügynöki tevékenység;

2.§ 13. kiskereskedelmi tevékenység: üzletszerű gazdasági tevékenység keretében termékek forgalmazása, vagyoni értékű jog értékesítése és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtása a végső felhasználó részére, ideértve a vendéglátást is;

2.§. 30. vendéglátás: kész- vagy helyben készített ételek, italok jellemzően helyben fogyasztás céljából történő forgalmazása, ideértve az azzal összefüggő szórakoztató és egyéb szolgáltató tevékenységet is.

Ételt, italt egy magánszállásadó nem ad.
Nagyjából itt be is rekeszthetjük a kutatásunkat, és végre nyugtázhatjuk: a magánszálláshelyeken NEM kell Vásárlók Könyvét (panaszkönyvet) kihelyezni.

S mit tehetünk,  ha az önkormányzat mégis kéri a helyszíni ellenőrzéskor, vagy az engedély kiváltásakor a vásárlók könyvét? Erre választ a teljes cikkben IDE kattintva találnak.

Forrás: Tudatos adozó blog


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.