Magyarország hátulról az első! Örömkönnyeket hullathatnak az autósok…


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy időre mindenképpen fellélegezhettek a hazai autósok, az előzetes várakozásokkal ellentétben ugyanis az üzemanyag ára nemhogy elérte volna a 300 forintos határt, hanem az Európai Unió tagállamai között a legnagyobb mértékű csökkenést produkálta hazánkban. Eszerint a magyar olajtársaság ígéretéhez hűen nem érvényesítette a júniustól emelkedő jövedéki adót áraiban.

A 95-ös benzin árának emelkedését tükrözi az alábbi grafikon is, mely tanúskodik arról is, hogy az elmúlt hónapban Európa-szerte jellemző jelenség, miszerint az benzin- és gázolajárak közötti rés szűkül, hazánkban is jellemzővé vált.

Bár a különbség csökkenése önmagában nem teszi relevánssá a benzines autók előnyben részesítését a dízelekkel szemben, hiszen a sok hónapos tendenciát nézve továbbra is nyílik az árolló, és az alacsonyabb fogyasztásban rejlő előnyt nem befolyásolják a benzinárak, az árrés további szűkülése jelentős szeletet hasíthat ki a dízelautókkal rendelkezők ˝hasznából˝.

A szűkülést fokozta az euró gyengülése, mely a gázolajárak euró alapon történő csökkenését ellensúlyozta, így az árak forintban mérve stagnáltak az utolsó körképünk elkészülte óta eltelt időszakban.

Az Európai Bizottság által közzétett adatok alapján e hónapban is felállítottuk a tagállamok rangsorát, a lista élén továbbra is Észtország áll, tehát itt a legolcsóbb a benzin és a dízel. A benzinárakra vonatkozó ragsort Hollandia, a gázolajárakét pedig az Egyesült Királyság zárja, ahol a dízelautóval rendelkezők most már egyértelműen többet fizetnek az üzemanyagért.

Európában egyedül Nagy Britannia esetében fordított az üzemanyagárak aránya, ez a jelenség azonban nem csupán a júliusi hónap szülötte, hanem hosszútávon is általánosnak tekinthető.

Magyarország bár továbbra is a középmezőnyben tartózkodik, jelentőset lépett előre az ˝olcsósági˝ ranglistán, így most már elmondhatjuk, hogy az Unión belül csupán a mediterrán országok és a Balti államok kerülhetnek elénk, ha benzinről van szó.

Érdekesség, hogy az idegenforgalmáról híres Spanyolországban és Szlovéniában is a meleg idő bekövetkeztével kezdtek csökkeni az árak, amely ellentmond a tengerentúlon általános igazságként elkönyvelt szabálynak, miszerint az üzemanyagárak a hőmérséklet növekedésével, és így az kereslet fokozódásával összhangban növekednek.

A árrések csökkenése azonban nem csupán a benzin és a gázolaj tekintetében, de az egyes üzemanyagfajtáknál a minimális és a maximális értékekre is igaz. A marzs szűkült, a különbség 95-ös benzin esetében az 62-ről 58 százalékra, míg a gázolajnál 71-ről 57 százalékra csökkent.

Az üzemanyag árakat euró alapon vizsgálva kellemes meglepetésre bukkanhatnak az autósok, az elmúlt egy hónapban ugyanis Magyarország hátulról vezette az áremelkedési listát, vagyis nálunk volt a legnagyobb mértékű az árak csökkenése.

A 95-ös benzin esetében majd több, mint négy, míg a gázolajáraknál majd 3 százalékos csökkenéssel számíthatunk, melynek élét jelentősen csorbította a forint enyhe gyengülése. A hatás azonban nem volt akkora, hogy elnyelje az euró alapon történő csökkenést.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.