Melyik adóból fizetjük a legtöbbet?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Miközben közel 60 különböző adó és járulék van Magyarországon, ezek közül mindösszesen három biztosítja az összes adóbevétel háromnegyedét. Jövőre a legnagyobb összeg a társadalombiztosítási járulékokból származik, második helyen az általános forgalmi adó, a dobogó harmadik fokán pedig a személyi jövedelemadó áll.

Az állami kiadások 80-90 százalékát adókból és járulékokból (a továbbiakban: adókból) finanszírozza a költségvetés, az egyes befizetések nagysága között azonban igen jelentősek az eltérések. Miközben jövőre is közel 60 különböző adóelvonással számolhatunk, az ezekből származó összes bevétel háromnegyedét három nagy adó biztosítja – derül ki a jövő évi költségvetési törvény tervezetéből. Hasonló jellegük miatt érdemes egy kalap alá venni az összes munkáltatói és munkavállalói járulékot, ide értve a szociális hozzájárulási adót is. Így összevonva pedig a társadalombiztosítási járulékokból várható 5582 milliárd forint jelenti jövőre a költségvetés legfontosabb bevételét. Ez az idei előirányzathoz képest csupán 3 százalékos növekedés, ami jócskán elmarad a nemzetgazdasági keresettömeg bővülésétől, ám ez azzal magyarázható, hogy reálkeresetek alakulásának függvényében jövőre további 2 százalékponttal csökken a szociális hozzájárulási adó.

A második legjelentősebb bevételi forrás az általános forgalmi adó, aminek részben az a magyarázata, az általános adókulcs ­– 27 százalékkal – nálunk a legmagasabb az egész Európai Unióban. Az adónemből jövőre 4968 milliárd forintot vár a kormány. Ez több mint 15 százalékos növekedést jelent az idei előirányzathoz képest, ami jócskán meghaladja a nominális fogyasztás (és beruházás) jövő évi növekedését. Ám ebben az esetben félrevezető lehet az a 2019-es előirányzathoz viszonyítani, ugyanis az már most biztosra vehető, hogy az idei áfabevétel több száz milliárd forinttal meghaladja a költségvetési előirányzatot.

A fokozatos adócsökkentések ellenére a személyi jövedelemadóból származik a harmadik legnagyobb bevétele a költségvetésnek. Jövőre 2609 milliárd forintot vár szja-ból a kormány, amely 10 százalékos növekedés az idei előirányzathoz képest, és ez nagyságrendileg megfelel a nemzetgazdasági keresettömeg várható emelkedésének. A jövő évi bevételnövekedést nagyjából 30 milliárd forinttal mérsékli az a tavasszal bejelentett intézkedés, mely szerint a négygyermekes anyák 2020-tól az életük végéig mentesülnek a személyi jövedelemadó megfizetése alól.

A három legnagyobb adón kívül számottevő bevételt jelent a költségvetés számára a jövedéki adó, amelynek kétharmada az üzemanyag-forgalomból, egyharmada pedig a dohány és egyéb termékek értékesítéséből származik. Az összes bevétel között csekély az arányuk, az önkormányzatok finanszírozása szempontjából ugyanakkor igen jelentősek az önkormányzati forgalmi adók, amelyek közül a legfontosabb a helyi iparűzései adó. A korábbi adókulcs-csökkentés és a különböző (például sportcélú) adókedvezmények bevezetése ellenére még mindig fontos bevételi forrás a tárasági adó, amely a legjelentősebb vállalati befizetés a központi költségvetésbe.

Adócentralizáció a GDP százalékában (2010-2020)

Forrás: AMECO

Miközben a nominális adóbevételek jövőre várhatóan növekednek, az összes adóbevétel GDP-arányos nagysága az Európai Bizottság előrejelzése szerint 37,4-ről 37,1 százalékra csökken. Az adócentralizáció 2016 óta tartó mérséklődésének eredménye, hogy az állami elvonások arányának tekintetében egyre inkább eltávolodunk a régi uniós tagországoktól (EU15) és közelítünk a régiós versenytársaink gyakorlatához. Az uniós szakértők szerint a GDP-arányos összes adóbevétel Magyarországon jövőre már csupán néhány tized százalékponttal lesz magasabb, mint Csehországban és Lengyelországba, és több mint 3 százalékponttal alacsonyabb, mint átlagosan a régi uniós tagállamokban.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.