Munkáltatói közreműködés a jövedelemadó megállapításában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2006. január elsejével megszűnt a munkáltatók adó-megállapítási kötelezettsége, ami azt jelenti, hogy a magánszemélyeknek a 2006-os szja bevallásukat önadózással vagy adóhatósági adó-megállapítás útján kellene teljesíteniük.

A 2,2 millióra tehető adózó közül sokaknak nehézséget okozhat mind a bevallás elkészítése, mind az APEH általi adó-megállapításhoz szükséges nyilatkozat kitöltése. Az Art. legutóbbi módosítása azonban a kötelező munkáltatói elszámolás visszaállítása helyett egy köztes megoldást vezetett be: közreműködési kötelezettséget ír elő a magánszemély adójának megállapítása során, azzal, hogy annak formáját a munkáltató választhatja meg. Az új rendelkezéseket nem csak a jövőre nézve, hanem már a 2006-os évről teljesítendő adó-megállapítás során is alkalmazni kell.

Az elszámolás elkészítése visszautasítható

A munkavállaló – amennyiben az szja törvény szabályai szerint nincs kizárva a lehetőségből – február 15-ig tehet nyilatkozatot a jövedelemadója megállapítása végett. A nyilatkozat alapján május 20-ig kell az adót megállapítani, és június 10-ig kell elektronikus úton az adóhatósághoz továbbítani.

Újdonság, hogy az elszámolás elkészítését a munkáltató nem köteles elvállalni. A dolgozónak ugyanakkor lehetősége van arra, hogy az elutasítás esetére hatósági adó-megállapítást kérjen. Az ehhez szükséges nyilatkozat megtétele és továbbítása során azonban a munkáltatói közreműködés már kötelező. Fontos hangsúlyozni, hogy a választás joga nem magánszemélyként, hanem a jogintézmény alkalmazása szempontjából illeti meg a munkáltatót.

Az adóhatósági adó-megállapításhoz szükséges nyilatkozat a magánszemély személyes adatait, az érvényesítendő kedvezmények megjelölését, valamint az év során őt foglalkoztató munkáltatók azonosító adatait (név, elnevezés, székhely, adószám) tartalmazza. A munkáltatónak a hozzá benyújtott nyilatkozatot alaki szempontból felül kell vizsgálnia, ami a saját nyilvántartásában szereplő illetve a nyilatkozatban feltüntetett adatok összevetését, egyezőségének a vizsgálatát, valamint az esetleges elírások kijavítását jelenti. Egyebekben a magánszemély által közölt adatok valódiságáért a munkáltató nem felel.

A nyilatkozatot az APEH által rendszeresített elektronikus űrlapon március 12-ig továbbítani kell. Ha az adóhatóság megállapítja, hogy a nyilatkozat a munkáltató érdekkörében felmerült okból hibás, hiányos vagy késedelmes, a munkáltató az általános tételű bírsággal sújtható.

Az Adózás rendjéről szóló törvény magyarázata teljes terjedelemben az Adó-kódex 2006/11-12. számában (Adótörvények 2007 II.) olvasható.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]