Niveus: Házon belüli flottakezelővel spórolhatnak adót a cégek


A személyautók beszerzéséhez kapcsolódó áfa visszaigénylése az általános szabályok szerint tilos, így sok vállalkozás esetében merül fel az a kérdés, hogy érdemesebb-e inkább operatív lízing vagy tartós bérlet keretében beszerezni a céges autókat. Ezzel megnyílik az áfa legalább részleges levonásának lehetősége, ami azonban értelemszerűen azzal jár, hogy a lízingbe, bérletbe adó vállalkozás működésének, profitjának költségét is ki kell fizetnie a vállalkozásnak. Nehezebb gazdasági helyzetben erre lehet megoldás, ha a cégcsoporton belül alakítanak ki egy erre szakosodott flottakezelő vállalkozást – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.

Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere kiemelte, hogy egy megfelelően kialakított flottakezelői modell lehetőséget ad a személygépjárművekkel kapcsolatos adóterhek cégcsoporton belüli optimalizálására, elsősorban az áfa tekintetében. Az elérhető adóelőny – az autó használatától függően – az autó értékének akár közel a negyede is lehet.

Egy bruttó 15 millió forintos személyautó esetén a flottakezelő az autó vételárában foglalt kb. 3,2 millió forint áfát teljes egészében visszaigényelheti, míg a bérbevevő csoporttag vállalkozó a bérleti díj áfatartalmának akár a 100%-át is levonhatja. Ez azt jelenti, hogy cégcsoport szinten egy ilyen személyautón elérhető adóelőny értéke a 3,2 millió forintot is elérheti autónként, amely egy 10 autós flotta esetén jelentős, több tízmillió forintos megtakarítás is eredményezhet, 30 autónál pedig már százmilliós a megtakarítás. A jelenlegi magas kamatkörnyezetben egyébiránt a finanszírozási költségek is jelentősek, így amennyiben a cégek el tudják kerülni a hitelfelvételt, az is jelentős megtakarítást eredményezhet számukra – hangsúlyozta Bagdi Lajos.

A fenti előnyökön túl egy erre szakosodott flottakezelő jobb feltételeket érhet el a cégcsoport a gépjárművek beszerzése, karbantartása során, másrészt a vagyonvédelmi szempont sem utolsó, mivel a vállalkozás tulajdonában álló személygépjárművek a fő tevékenységet végző vállalkozástól eltérő tulajdonban vannak, amelyek nagyobb biztonságot jelentenek a vagyontárgyak vonatkozásában.

A megfelelő struktúra kialakítása ugyanakkor elengedhetetlen, mind adózási, mind pedig jogi vonatkozásban, érdemes tanácsadó bevonásán elgondolkodni ennek létrehozásakor. – zárta gondolatait Bagdi Lajos.


Kapcsolódó cikkek

2013. március 8.

A hét kérdése: bérelt autó költségeinek elszámolása

A vállalkozás által bérelt autó bérleti díja, üzemanyag-költsége, és a használattal kapcsolatos egyéb kiadások (karbantartás, javítás) milyen mértékben számolhatóak el a társasági adóalap megállapításánál? Magáncélú használat esetén kapcsolódik-e hozzá adóalap-korrekció? A Tao. tv. szerint a vállalkozás érdekében felmerült költségnek minősül a cégautó használata; a tartós bérlettel bérbe vett személygépjárműre is vonatkozik mindez?

2021. április 27.

Az állandó telephely fogalmának fejlődése a HÉA rendszerében

Az EU végrehajtási rendelete nyomán is még számos európai bírósági jogeset figyelembevételével is az állandó telephely témaköre még mindig némely jogi bizonytalanságot hordoz magában amellett, hogy egyes európai tagállamokban gyakran eltérően értelmezik. Az alábbiakban bemutatjuk az európai bírósági joggyakorlat fejlődését a legelső jelentős bírósági ítélettől a jelenleg is folyamatban lévő indítványokig.
2016. június 23.

Transzferár tervezése a gyakorlatban 2.

Évek óta az Adóhatóság kereszttüzében állnak a kapcsolt vállalkozásokkal rendelkező cégek. A nem független felek közötti tranzakcióknál a szokásos piaci ár elvét figyelembe kell venni, mert ennek elmulasztása adóhiánnyal, adóbírsággal és akár több millió forintos mulasztási bírsággal sújtható.