Niveus: közeleg az EPR adatszolgáltatás határideje
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Közeleg január 22-a, amely a kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) következő negyedéves adatszolgáltatási határideje. A Niveus Consulting Group összegyűjtötte a legfőbb tudnivalókat, gyakori hibákat és azok megelőzéséhez szükséges tudnivalókat.
Mi az EPR?
2023 július 1-től indult Magyarországon az úgynevezett kiterjesztett gyártói felelőségi (Extended Producer Responsibility, közismert nevén EPR) rendszer, amelynek bevezetésével egy új fogalmat tanultunk, a körforgásos termékekét.
Az új kötelezettség összefüggésben van az Európai Bizottság azon törekvésével, hogy 2050-ig megvalósítsa a teljesen körforgásos gazdaságot, amelynek célja – szemben a termékek egyszeri fogyasztására épülő lineáris gazdasággal – a termékek élettartamának a lehető legoptimálisabb meghosszabbítása.
Az EPR kötelezettség a körforgásos termékek gyártóit terheli, az EPR díjfizetési kötelezettség ugyanis a körforgásos termék gyártó általi első forgalomba hozatalával keletkezik.
Konkrét teendők az adatszolgáltatás alatt:
- Teljes körű termékadatok gyűjtése: ellenőrizze, hogy minden termékhez rendelkezésre álljanak a pontos és naprakész információk, beleértve az anyagokat, összetevőket és gyártási folyamatokat.
- Export/import számlák részletes vizsgálata: győződjön meg róla, hogy rendelkezik minden olyan dokumentációval, amely igazolja a termékek mozgását, különös tekintettel az export/import folyamatokra.
- Pontos kategóriázás és besorolás: vizsgálja át a termékeket, és biztosítsa, hogy helyesen legyenek besorolva a megfelelő EPR kategóriákba, elkerülve ezzel a pontatlanságokból adódó problémákat.
- Gyakori adatbázis-frissítések: rendszeresen frissítse termékadatbázisát, hogy az mindig tükrözze a valóságot, és minimalizálja a pontatlanságok kockázatát.
- Állandó ellenőrzés az adatszolgáltatás folyamatában: ne hagyja figyelmen kívül a bevallás során felmerülő esetleges hibákat. Az azonnali korrekció segít elkerülni a későbbi problémákat.
Adatszolgáltatás során elkerülendő tipikus hibák:
- Pontatlanságok a termékinformációkban: ellenőrizzék, hogy a termékekkel kapcsolatos adatok pontosak és naprakészek legyenek a bevallás során. Pontatlan adatok hibás besorolásokhoz és következményekhez vezethetnek.
- Hiányzó dokumentációk: győződjenek meg róla, hogy rendelkeznek minden szükséges dokumentációval, beleértve az export/import számlákat, amelyek megerősítik a termékek mozgását.
- Általános helyesbítések elmulasztása: az esetleges hibák kijavítása azonnali intézkedést igényel. Ne hagyják figyelmen kívül az esetleges hibákat, és azokat mielőbb korrigálják.
Hogyan előzhetik meg a tipikus hibákat:
- Pontos adatokat sgyűjtsenek: Kezdetektől fogva gyűjtsék össze és rendszerezzék a pontos termékinformációkat, beleértve az összetevők, anyagok és a gyártási folyamatok részleteit.
- Időben frissítsék adatbázisukat: Rendszeresen frissítsék termékadatbázisukat, hogy az mindig tükrözze a valóságot, és minimalizálják a pontatlanságok kockázatát.
- Dolgozzanak szakértővel: Amennyiben bármilyen kétség vagy nehézség merül fel a bevallás során, vegyék fel a kapcsolatot egy külső szakértővel, aki segít az EPR követelmények megfelelő teljesítésében.
Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group adóüzletágának vezetője: „Az EPR nyilvántartás készítésének és a megfelelő adatszolgáltatás benyújtásának a folyamata bonyolult lehet, különösen a többféle körforgásos terméket gyártó vagy külföldről beszerző vállalkozások esetében és az apró hibák is jelentős eltéréseket okozhatnak az EPR kötelezettség összegében. A jó hír viszont az, hogy a szabályozó megengedi, de csak 2024. március 31-ig és csak egy alkalommal, hogy módosítást nyújtsanak be az érintett cégek a már korábban leadott adatszolgáltatások tekintetében. Ezt követően azonban már egyáltalán nincs mód korrekcióra, ellentétben az adóbevallásokkal, amelyek esetében az elévülési időn belül még lehetőség van önellenőrzésre.