Szeptembertől új reklámtörvény


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az országgyűlés még a nyári szünet előtti utolsó ülésnapon elfogadta az új reklámtörvényt, ami azonban csak szeptemberben lép hatályba. A jogszabályt kizárólag az üzleti vállalkozások egymás közötti ügyleteire, illetve a versenytársak tevékenységét érintő, úgynevezett b2b kapcsolatokra kell majd alkalmazni.

A 2008. évi XLVII. törvény előírásait csak akkor lehet alkalmazni, ha a megtévesztő reklám címzettje kizárólag vállalkozás, illetve gazdasági, szakmai tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró nem természetes személy. Az üzleti vállalkozások és a fogyasztók közötti, b2c kapcsolatok tekintetében a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló, szintén új törvény szabályozza a reklámozással összefüggő visszaéléseket.

Az új törvény is elsősorban azokat az összehasonlító reklámokat tilalmazza, amely más vállalkozás jó hírnevét, cégnevét és árujelzőjét sérti. Az eredeti törvényjavaslat hozzájáruláshoz kötötte volna a direkt marketinget is, azonban az elfogadott törvény enyhített ezen a szigoron, továbbra is küldhető a közvetlen megkeresés módszerével reklám, azonban abban tájékoztatni kell a címzettet, hogy a jövőben bármikor megtilthatja az ilyen megkereséseket.
A jövőben is tilos lesz a dohányreklám, bizonyos kivételekkel. Például az általános tilalom alóli kivétel a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú, és az EGT-n kívül nyomtatott, illetve kiadott sajtótermékben megjelenő reklám. További kivétel a forgalmazási helyen (üzletben) történő reklámozás, ha az kizárólag az ott tartózkodó vevők számára érzékelhető, illetve, ha a reklám nem haladja meg az A/1-es méretet. A reklámok azonban ilyenkor sem szólhatnak és nem mutathatnak be gyermekeket vagy fiatalkorúakat, nem hívhatnak fel túlzott dohányfogyasztásra, nem tüntethetik fel a dohányzást egészséges tevékenységként. A dohányreklámmal kapcsolatos előírásokat a törvény szeptember elsejei hatályba lépéséhez képest féléves türelmi idő elteltével, azaz 2009. március 1-jétől kell majd alkalmazni annak érdekében, hogy a reklámozóknak, reklámszolgáltatóknak, reklámot közzétevőknek megfelelő idő álljon rendelkezésre a felkészülésre.

A fiatalok védelmében tilos lesz a gyermek-és fiatalkorúaknak szóló, vagy azokat bemutató alkoholtartalmú ital reklámja is. Nem lehet reklámozni a terhesség-megszakítást, az abortuszt végző intézményt, vagy arra alkalmas eszközt, eljárást. Tilos továbbá az olyan gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklám, amely alkalmas a gyermek-, illetve fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy erőszakra, szexualitásra utal, vagy azt ábrázol, illetve témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.