Új adót vetnek ki az autókra!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A környezetvédelmi elképzelések szerint több millió autót sújtanának büntetőadóval, ha azok nem teljesítik a gyártók által vállalt kibocsátási értékeket – írja a Népszabadság.

A 2009 szeptemberében életbe lépő Euro 5-ös szabályok teljesítése autónként 600 eurós, a 2014-re tervezett Euro 6-os további 900 eurós többletet jelentenének, a dízel-teherautókat és -buszokat hatezer euróval drágíthatják a környezetvédelmi szabályoknak megfelelő üzemanyag-adagolók és szűrők. Ettől persze még messze vagyunk, de az biztos, hogy tartani kell az értékeket. Már ha sikerül, mert egyelőre úgy néz ki, hogy az ACEA-tagok (Európai Autógyártók Szövetsége) nem teljesítik az 1995-ben felvállalt értékeket, legalábbis a környezetvédelem területén.

A terv szerint 2008-ban már csak olyan autókat gyártanának, melyek átlagban 140 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Szakértők szerint erre nincs esély, időarányosan nem teljesíthetők a vállalások, mert jelenlegi átlagérték meghaladja a 161 grammot. Műszakilag megoldható lenne, de a további költségeket a gyártók nem vállalják, és a stagnáló piacon nem merik a vevőkre hárítani.

Az Európai Bizottság szankcióként adóemelést is kilátásba helyezett, ez pedig fogyasztókat is érintené. A 2015-ig szóló tervezet szerint évi háromezer euró többletadóval büntetnék azokat a típusokat, melyek kilométerenként 200 grammnál több szén-dioxidot bocsátanak ki, a radikálisabb változatban egyszerűen kitiltanák azokat a közlekedésből. Ez minden második járművet érintene.

AZ EU nemcsak a motorok és a szűrőrendszerek tökéletesítésével, hanem általános sebességkorlátozással is tisztítani akarja a levegőt. A jelenlegi tempólimitek 10-20 km/órával történő leszállítása nemcsak a károsanyag-kibocsátást, hanem a balesetek számát is jelentősen csökkentené. A közlekedés biztonságát szolgálná a gyári karosszériától jelentősen kiugró, utólag felszerelt légterelők és keréktárcsák szigorúbb szabályozása. Ezekről már kész a szabálytervezet, a bevezetésről később döntenek.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

Szja: vármegye és BKK-bérlet térítése

A cég budapesti székhellyel rendelkezik, és a budapesti munkavállaló BKK bérlet helyett Pest vármegyei bérletet vásárol. Kérdés, hogy elszámolható-e adómentesen a vármegyebérlet a BKK bérlet helyett, illetve Budapest közigazgatási határán kívülről munkába járáshoz igénybe vett vármegyebérlet elszámolható-e számla nélkül adómentesen?

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.