Vámfizetés gyorsan, bankban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Azonnal hozzájut importárujához a vállalat, ha a vámosok számára online igazolást is nyújtó banki vámpénztári rendszereken fizeti meg adó- vagy vámtartozását.

Életbevágóan fontos lehet az importőr cégnek az országba behozott áru gyors elvámoltatása, a forgalmi adó megfizetése, hogy aztán minél hamarabb megkezdhesse értékesítését, vagy maga hasznosíthassa. De e közterhek megfizetésének hagyományos útja (utalás a cég bankszámlájáról a Magyar Államkincstárhoz, ahonnan a vámhatóság csak ez után tudja azonosítani a teljesítést) 3–5 napig tart. Márpedig addig a vállalat nem rendelkezhet szabadon a behozott javakkal – fizetni kell a beszállító kamionok álláspénzét vagy a raktározási költséget –, nem megy a termelés.

E várakozási periódust küszöbölik ki azok a bankok, amelyek – a Magyar Államkincstárral és a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságával (VPOP) is megállapodva – fiókjaikban vagy vámügynökeiknél saját vámpénztárakat hoztak létre. Náluk olyan elektronikus rendszerben lehet megfizetni a vámot vagy egyéb közterhet, amelyben a teljesítést a vámhatóság szakemberei legfeljebb 15 perc múlva (tehát gyakorlatilag online) észlelik a számukra a bankok által kizárólag e célból kialakított internetes felületen.

S nem csak látják. A hitelintézet az ügyfél fizetését bizonyító, pontosan meghatározott, elektronikus adattal azonos tartalmú befizetési igazolást is kibocsát számukra. Ez tartalmazza a bank visszavonhatatlan kötelezettségvállalását is a közteher továbbutalásáról a vámhatóság számlájára. Mivel más, papíralapú bizonylat nem kell, ezt követően a VPOP az árut az előírt vámigazgatási eljárástól függően azonnal kiadhatja az ügyfélnek.

Amit vesztettek…

Sokan úgy gondolták, hogy Magyarország európai uniós (EU) csatlakozásával befellegzik a vámpénztáraknak, hiszen a közösségi határok lebomlásával a vám volumene a korábbinak 20 százalékára csökken. Nem véletlen, hogy több (azóta máshová beolvadt) pénzintézet, így a Dunabank, a Polgári Bank, az ING Bank, a Konzumbank, a Postabank is csendben megszüntette saját vámpénztári rendszerét.

Elvileg őket igazolta volna, hogy az uniós belépéssel sem alakultak ki olyan nagy logisztikai központok Magyarország keleti határán, ahol a más EU-tagállamokban székelő cégek is nálunk intézték volna el a vámfizetést.

Aztán kiderült, hogy amit a bankok elvesztettek a vámon, azt megnyerték a réven. A szolgáltatásra továbbra is nagy maradt az igény, ugyanis más, újfajta közteher-befizetéseket is gyorsan lebonyolíthat vele a vállalat. Két év óta ugyanis a vámigazgatás fizetési körébe tartozik a személyautók, motorkerékpárok forgalomba hozatalával kapcsolatos regisztrációs adó is.

Tavalytól ráadásul a környezetvédelmi termékdíjat is újra kivetéses módon állapítják meg, s a korábbi önadózás helyett 2005 júliusától az EU-n kívülről érkező import után jogos általános forgalmi adót (áfa) is ismét a vámhatóság kalkulációja alapján kell leróni. A vámpénztári bankszolgáltatások jelentős részét lebonyolító OTP Banknál így tavaly összességében 17,5 ezer ügyfél (ebből 11,7 ezer vállalkozó) 67,3 milliárd forint vámpénztári forgalmat bonyolított le – mondta el az Üzlet & Sikernek Ledniczkyné Bárány Erzsébet, a vám és igazgatási szakterület igazgatója.

Speciális kártya

Az OTP Banknál a vámfizetés a „hagyományos” elektronikus vagy papíralapú folyószámlás, illetve bankkártyás fizetés mellett akár készpénzes befizetéssel is megoldható – még azoknak az ügyfeleknek is, akik nem vezetnek folyószámlát a banknál. A hitelintézet internet- vagy elektronikus banki csatornáján kezdeményezett vám és egyéb, nem közösségi adók megfizetésének igazolását a bank a második negyedévtől tervezi bevonni a vámhivatali lekérdezési körbe. Most még szükség van a banki ügyintéző vagy ügynök közreműködésére. Ügyfeleik igénye szerint nagy forgalmú helyeken márciustól lehetővé teszik a csoportos elektronikus adathordozón történő adatbevitelt.

Az OTP Banknál – európai unikumként – 1998 óta külön vámkártyát is kifejlesztettek a teljesítésekre (eddig 1500-at bocsátottak ki, a vámbefizetések felét ezek segítségével teljesítik). A vámkártyákkal a hitelintézet 84 vállalkozói fiókjában, 14, nagyobb raktárbázisokhoz, logisztikai központokba kitelepült „mini fiókjában”, illetve 25 automata vámpénztári rendszerét működtető vámügyi képviselőjénél lehet fizetni.

A speciális kártya előnye, hogy mindezt nemcsak a cég képviselője, hanem bármelyik megbízottja is megteheti, s a tranzakció után természetesen ebben az esetben is jár a vámszerveknek azonnal bemutatható és elektronikusan lekérdezhető igazolás. A megbízott nem használhatja jogosulatlan célokra a kártyát, hiszen kizárólag a közterhek fizethetők meg vele, készpénzfelvételre vagy vásárlásra nem alkalmas (hamarosan megjelenik webes változata is).

Minden fiókban

Az e piacon jelen lévő riválisok – így a Magyarországi Volksbank, a Raiffeisen Bank, az UniCredit Bank – saját és a vámszervek internetbanki hálózatának összekapcsolásával igyekeznek ellensúlyozni, hogy az OTP Bank „helyben van”.

Hemberger András, az UniCredit Bank főosztályvezetője szerint online rendszert használó ügyfeleik mára bármilyen, általuk üzemeltetett elektronikus csatornán, akár saját irodájukból elindíthatják a szükséges vámtranzakciókat, be sem kell fáradniuk a bankfiókba. Ha mégis megteszik, az UniCredit Bank jelenleg 75 fiókból álló hálózatának mindegyik helyszínén mód van a tranzakcióra és az igazolás beszerzésére. Azaz voltaképp e pénzintézet összes elektronikus csatornája és fiókja vámpénztárrá lett.

A Volksbanknál az online utalási lehetőségeken túl külön vámszámla is létezik e speciális ügyfélkör kiszolgálására. S náluk is van lehetőség a hitelintézetnél számlát nem vezető ügyfelek közterheinek gyors megfizetésére.

Forrás: Figyelő


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]

2024. május 24.

Varga Mihály: a kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett

A kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett, az elmúlt évtizedben a magyar gazdaság teljesítménye nőtt, miközben az adóelvonás mértéke csökkent – mondta a pénzügyminiszter a Magyarország tíz legnagyobb adózója elismerés átadó ünnepségén pénteken, Budapesten.