Felpörgött a telefonálás a karanténban – infografika Koronavírus
Kapcsolódó termékek: Cégjogi kiadványok, Vállalati Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A karanténidőszak alatt látványosan megugrott a telefonhívások időtartama, a mobil-adatforgalom pedig egy év alatt közel kétharmadával nőtt. Az InfoTandem infografikája.
A koronavírus-járvány, illetve az ennek kapcsán bevezetett karanténszabályok a kapcsolattartási szokásokat is átalakították, a magánéletben és a munka világában egyaránt. Jól visszatükrözik ezt a telefonhasználati adatok is. A Központi Statisztikai Hivatal friss összesítései szerint az idei II. negyedévben a mobilhálózatokból indított hívások időtartama 7,6 százalékkal, a vezetékeseké pedig 16,4 százalékkal volt hosszabb, mint 2019 hasonló időszakában. Mobilon több mint 6,5 milliárd percet beszéltünk április–júniusban, s vezetékes vonalon is csaknem egymilliárd percnyi eszmecsere zajlott.
A vezetékes vonalon főként a mobilhálózatokba irányuló hívások pörögtek fel, csaknem negyedével haladva meg a bázisidőszakot. A mobil szegmensben a saját hálózatba indított hívások dominálnak; ezek darabszáma csökkent ugyan, de az időtartamuk jelentősen emelkedett, így 15 százalékos bővülést produkáltak. Az amúgy viszonylag kis súlyú nemzetközi hívások viszont mindkét technológia esetében bezuhantak, együttes időtartamuk több mint 40 százalékkal rövidült.
A mobilhálózat adatforgalma (a hang- és mobilinternet-szolgáltatást biztosító SIM-kártyákon keresztüli adatáramlás) továbbra is folyamatosan nő, a II. negyedévében elérte a 139 petabyte-ot (1 petabyte = 1 millió gigabyte), közel kétharmadával haladva meg az előző évit. Az adatforgalom 95 százaléka a 4G-LTE-rendszeren keresztül zajlott.
A vizsgált periódusban a mobiltelefonálással töltött átlagos idő 3,6 percre nőtt, amely hosszú idő óta a legmagasabb érték. Egy mobil-előfizetésre átlagosan napi 5,7 perc beszélgetés jutott, ami szintén kiemelkedő. A vezetékes hívások – amúgy hosszabb távot vizsgálva csökkenő trendet mutató– átlagos ideje szintén feljebb kapaszkodott, 6,3 percre. (Ezen belül az egyéni hívásoké 7,5 perc, az üzletieké 2,5 perc volt.) Egyébiránt a mobil szegmensben 9 millió havidíjas, illetve 3,7 millió feltöltőkártyás előfizetést tartottak nyilván. Egyéni vezetékes fővonalból 2,66 millió, üzletiből 481 ezer volt az országban.
A koronavírus-helyzet a digitalizációt még inkább felértékelte, ezen belül az internet valóban a mindennapok nélkülözhetetlen részévé vált. Az internet-előfizetések száma a II. negyedév végén 10,3 millió volt (ezek 82 százaléka mögött van egyéni szerződés, a többi üzleti), ami 2,5 százalékos éves bővülést jelez.