Tízezer milliárd euró az európai vásárlóerő – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Minimálisan bővült csak az európai országok lakosságának vásárlóereje egy év alatt. Az egy főre jutó értéknél több mint harmincszoros különbség is előfordul, Magyarország továbbra is a 30. ebben a rangsorban. Az InfoTandem infografikája.

Az európai polgárok átlagosan 15 ezer eurót költhetnek 2021-ben különféle kiadásaikra, az élelmiszerektől kezdve a lakhatási költségeken és az elérhető szolgáltatásokon át a nyaralásig. A GfK legfrissebb vásárlóerő-tanulmánya során felmért 42 ország együttesen 678,4 millió lakosával számolva ez azt jelenti, hogy az európai népesség idei vásárlóereje tízezer milliárd euróra (egészen pontosan 10,2 ezer milliárdra) rúg. Az egy főre jutó nominális érték, ha minimálisan is – mindössze 1,9 százalékkal –, de nőtt az előző évhez képest.

vásárlóerőAz országok közti differenciák persze óriásiak, különösen a lista két végét összevetve. Az éllovas Liechtenstein lakosai több mint 34-szer többet költhetnek fogyasztásra, illetve megtakarításra, mint a sereghajtó ukránok: előbbieknél 64,6 ezer, utóbbiaknál mindössze 1,9 ezer euró az egy főre jutó éves keret. A 42 vizsgált országból 16-nál magasabb ez az érték az európai átlagnál. A Top 10 tagjai minimum 55 százalékkal verik az átlagot, miközben a dobogó második és harmadik helyét elfoglaló Svájc és Luxemburg értéke jóval több mint duplája annak. Az élmezőny egyébként meglehetősen stabil, a korábbi felméréshez képest annyi változott, hogy a britek – főként az erősödő fontnak köszönhetően, két helyet javítva – bejöttek a 10. helyre, a szomszédos írek viszont kicsúsztak az élbolyból.

Magyarország helye is „stabil”: ugyanúgy a 30. pozícióban végeztünk, mint legutóbb. A 7643 eurós (a tavalyinál egyébiránt 11 százalékkal magasabb) egy főre jutó hazai vásárlóerő az európai átlag 51 százalékának felel meg. Országon belül vizsgálódva, Budapest első helyét semmi nem veszélyezteti, a maga 9722 eurójával (amely amúgy 35 százalékkal alatta van az európai átlagnak) 1328 euróval veri az ezüstérmes Komárom-Esztergom megyét az egy főre jutó értékek összevetésében. Az országos átlag fölötti mutatóval rajtuk kívül még Fejér, Pest és Veszprém megye dicsekedhet. Az utolsó helyen Szabolcs-Szatmár-Bereg áll, 5944 euróval, ami 78 százaléka az országos, illetve kevesebb mint 40 százaléka az európai átlagnak.

Mivel a GfK kutatása a városok, községek szintjére lebontva is méri a vásárlóerőt, érdekes adalék, hogy az ötezer főnél nagyobb (Budapesten kívüli) hazai települések listáját továbbra is Üröm vezeti, ahol az egy főre jutó vásárlóerő 60 százalékkal van az országos átlag felett. A tavalyi listához képest Paks feljött a második helyre, ahonnan Budaörs a negyedikre csúszott vissza. A bronz ezúttal Nagykovácsié.


Kapcsolódó cikkek

2021. április 30.

A home office éve – infografika

A járvány berobbanásával, a tavalyi második negyedévben, nyolcszorosára nőtt a távmunkában dolgozók részaránya. A leginkább érintett az információ, kommunikáció ágazat, ahol tízből négyen voltak home office-ban. Az InfoTandem infografikája.
2021. június 25.

A korrupció továbbra is súlyos probléma – infografika

Az emberek 40 százaléka szerint a korrupció szintje tovább erősödött Magyarországon az elmúlt időszakban. A korrupcióban érintettek közül a parlamenti képviselők állnak az élen, a rendőrség iránt viszont erős a bizalom. Az InfoTandem infografikája.
2021. október 15.

Diszkontok diadalmenete – infografika

Immár több éve a diszkont csatorna számít a legerősebbnek a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) kiskereskedelmében. Részesedésének felfelé ívelő trendje tavaly sem tört meg, s elérte a 30 százalékot. Az InfoTandem infografikája.
2021. május 14.

Egyre jobban pörög a lakáshitelezés – infografika

Évről évre több lakáshitelt igényel a lakosság, összegük tavaly a 900 milliárdot is meghaladta. A folyósítások több mint kétharmada használt lakások megszerzését szolgálta. Az InfoTandem infografikája.
2020. december 11.

Eltűnt a vendégéjszakák fele – infografika

A kereskedelmi szálláshelyek bevétele az idei első tíz hónapban megfeleződött a tavalyihoz képest. Különösen a külföldi vendégéjszakák száma csökkent, októberben a szállásokon töltött idő kilenctizedét jegyezték belföldiek. Az InfoTandem infografikája.
2020. október 9.

Erősen elbizonytalanodott a lakásbérleti piac – infografika

Az áprilisi zuhanás után egyelőre fel-le ingadoznak a lakásbérleti díjak, vagyis a hosszú éve masszívan felfelé tartó trendet a piaci bizonytalanság váltotta fel. Az árak most valahol a 2018 közepét jellemző szint körül mozognak. Az InfoTandem infografikája.
2020. február 21.

Erőteljesen nőttek a keresetek – infografika

A bruttó keresetek első háromnegyedévi 370 ezres átlaga tíz százalékos béremelkedéssel alakult ki tavaly. A leglassabban az oktatásban dolgozók bére nőtt. Az InfoTandem infografikája.