Egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetésének gyakorlati tudnivalói (III. rész)
Cikksorozatunk aktuális részében folytatjuk azon adókötelezettségek taglalását, amelyeknek a szünetelés időszakában eleget kell tenni.
Cikksorozatunk aktuális részében folytatjuk azon adókötelezettségek taglalását, amelyeknek a szünetelés időszakában eleget kell tenni.
Amint arról cikksorozatunk korábbi részeiben már volt szó, a szüneteltetés időszakában az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységet nem végezhet, egyéni vállalkozói tevékenységhez kötődő új jogosultságot nem szerezhet, új kötelezettséget nem vállalhat. Ez viszont nem jelenti azt, hogy az egyéni vállalkozónak semmilyen bevétele nem lehet ebben az időszakban – és az ez idő alatt esedékes adókötelezettségeinek is eleget kell tennie.
Mire figyeljünk különösen? Milyen bevallásokat kell beadni? Folytatódik sorozatunk az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetéséről.
2020. július 1-jétől az eddiginél lényegesen szélesebb körben kell majd adatot szolgáltatni a kibocsátott és a befogadott számlákról. Az év második fele további változásokat is hoz a számlázásra vonatkozó áfa-előírások terén. Ezek egyrészt az áfa-bevallások adóhatóság általi kiajánlását, másrészt a gazdaság további fehérítését szolgálják.
A veszélyhelyzet elmúltával a NAV által felkínált lehetőségek már nem állnak nyitva, ugyanakkor az adóalanyok részéről továbbra is lesz igény arra, hogy a számlákat minél egyszerűbben továbbíthassák partnereik részére. Most a PDF-számla elfogadásának hosszabb távú lehetőségeit vizsgáljuk.
Cikksorozatunk első részében arról volt szó, hogy mi a NAV álláspontja a PDF-számlákkal kapcsolatosan általában és a járványhelyzetben. A második részben az uniós szabályozással foglalkozunk.
Hogy kell kezelni adójogi szempontból azokat a helyzeteket, amikor a vállalkozás nem védőeszközöket, hanem más termékeket, például számítógépet, háztartási eszközöket, élelmiszert vagy éppen pénzt kíván adományozni, esetleg ingyenesen nyújt szolgáltatást?
Cikksorozatunkban először kitérünk arra, hogy mi a NAV álláspontja a témát illetően általában és járványhelyzetben, majd levezetjük, milyen szabályozás vonatkozik a PDF-ben megküldött számlákra uniós szinten, és hogy a magyar szabályozás összhangban van-e ezzel; végül pedig kifejtjük, hogy a jogszabályi előírások alapján milyen általános, nem járványspecifikus lehetőségeket látunk a kérdés kezelésére.
A járvány elleni védekezés során egyre több vállalkozás dönt úgy, hogy védőfelszerelést (pl. szájmaszkot, gumikesztyűt, fertőtlenítő folyadékot) juttat a dolgozóinak, az árucikkeit értékesítő kiskereskedőknek illetve a vevőinek. Sokszor azonban nem egyértelmű, hogy ennek milyen adójogi vonzatai vannak.
Sokan szüneteltetnék egyéni vállalkozásukat, mert az nem tudja kitermelni a havi közterheket sem a jelenlegi vészhelyzetben. Érdemes átgondolni, hogy tényleg érdemes-e szüneteltetni a tevékenységet, és annak milyen következményei vannak. Elmondjuk azt is, mit tegyünk, ha technikai hibák lépnek fel a szünetelés bejelentésekor.