Az APEH arra törkeszik, hogy mindenkit megtaláljon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Igen nehezen kezdődött az év az APEH-nél. Ennek a fő oka az adóhatóság elnöke szerint az volt, hogy csak január 2-án jutottak be az illetékhivatalokba, amelyeket nem lehetett kapásból beilleszteni a rendszerbe – nyilatkozta Szikora János a Népszabadságnak.

A napilapban a nyögvenyelős évkezdésről ezt mondta: ˝Informatikai rendszereik megyénként eltérőek, ráadásul meglehetősen elavultak. A mai világban már alig alkalmazott programozási nyelveket használnak, így eleve nehéz konvertálni az adatokat. Az APEH az adóazonosító, illetve adószám alapján vezeti a nyilvántartást, ami az illetékhivatalokban nem volt kötelező. A folyamatban lévő mintegy egymillió illetékügyben újra azonosítani kellett az alanyokat az adószámok szerint. Egyelőre ezért párhuzamosan végezzük a munkát az illetékhivatalok és az APEH rendszereiben. Az új informatikai rendszer ősszel indulhat el.˝

A napilap azt is felvetette, hogy eddig még nem sokat lehetett hallani az új, központosított ellenőrzéseket végző szakterületről, így ennek indulása sem lehetett könnyű kezdet. Ezzel kapcsolatban Szikora kifejtette: ˝Ez félig igaz. Elég nehéz volt itt feltölteni a helyeket, mivel nem vihettük el az összes kiemelkedő revizort a közép-magyarországi igazgatóságtól. Egy idő után kívülről is kerestünk munkatársakat: pályakezdőket vettünk fel, de jöttek a céges világból, más állami szervezettől is, például a Nemzeti Nyomozóirodától. Ráadásul sokan elmentek nyugdíjba, és őket is pótolni kellett. Ez a fővárosban okozott gondot. Úgy látszik, itt nem elég vonzóak az APEH-jövedelmek, illetve azokhoz képest túl hálátlannak tűnik a feladat. Pedig a közigazgatásban szokásos kereseteknél a jutalomkeret miatt évente átlagosan 3,5-4 havi fizetéssel többet tudunk adni.˝

Arra a kérdésre, hogy eddig hány központosított ellenőrzés kezdődött, az elnök közölte, hogy itt ügycsoportokról van szó, ezekhez több vizsgálat is tartozik, mert egy-egy ügyben több cég több vonatkozásban is érintett lehet. Most 13 ügycsoport van előkészítés alatt, húsznál pedig elkezdődtek az ellenőrzések. Mindez 251 vizsgálatot jelent, van olyan ügycsoport, ahol húsz vizsgálatot kell elvégezni. Eddig ilyen nem volt. ˝Óriási dolog, hogy egyszerre tudunk az egy ügyhöz tartozó vizsgálatokkal foglalkozni˝ – mondta Szikora János.

A Népszabadság arra is kíváncsi volt, hogy változott-e annak a valószínűsége, hogy egy kis- vagy mikrovállalkozást, egy egyéni vállalkozót megtalál az APEH. ˝Törekszünk rá. Korábban az egyéni vállalkozókkal és a magánszemélyekkel egy osztályon belül foglalkoztak a megyei igazgatóságok, így a magánszemélyek személyi jövedelemadójának ellenőrzése a munkaidő java részét lekötötte. A két adózói kört külön kell választani, most már az egyéni vállalkozókat is nagyobb számban ellenőrizzük. A kisvállalkozásokra az ellenőrzési kapacitás ötöde jutott az első négy hónapban, és innen származik az összes megállapított adókülönbözet 11 százaléka. Azt pedig egy egész év tapasztalata alapján lehet majd megmondani, hogy érdemes-e nagyobb kapacitást fordítani erre a körre.˝ – mondta az APEH elnöke.

Forrás: Világgazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.