Az ingatlanok bérbeadásának legfontosabb szabályai (1. rész)


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ingatlanpiac erős turbulenciát mutat: egyszerre vannak jelen a piacon akik saját, és akik bérbeadási céllal vásárolnának, így az árak emelkednek. Mivel a befektetési célú ingatlanbeszerzések jelentős hányada bérbeadási céllal valósul meg, ezért a következő cikkek az ingatlanbérbeadás áfa vonzatait taglalják.

Mielőtt a részletekbe belemennénk érdemes kitérni néhány gondolat erejéig az ingatlan meghatározására a hozzáadottérték-adózás rendszerében, tekintettel arra, hogy a közösségi jogban 2017 óta kötelezően meg van határozva az ingatlan fogalma.

A 1042/2013/EU tanácsi végrehajtási rendelet 13b. cikke szerint ingatlan a) a föld bármely meghatározott területe, akár a földfelszínen vagy a földfelszín alatt, amely tulajdonjog tárgyát képezheti és amely birtokba vehető; b) bármely épület vagy építmény, amely tengerszint fölött vagy alatt a földhöz vagy a földbe rögzített, és amelyet nem lehet könnyen lebontani vagy elmozdítani; c) az épület vagy építmény szerves részét alkotó bármely olyan alkotóelem, amelyet már beépítettek, és amely nélkül az épület vagy építmény nincs befejezve, mint például az ajtók, ablakok, tetők, lépcsők és liftek; d) az épületbe vagy építménybe állandó jelleggel beépített bármely olyan alkotóelem, felszerelés vagy gép, amely az épület vagy építmény lerombolása vagy megváltoztatása nélkül nem távolítható el.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy minden egyes pont mélyebb ismertetése önmagában megtöltene egy cikket, azonban az elméleti kérdések helyett most szorítkozzunk inkább a gyakorlati tudnivalókra, az ingatlan-bérbeadás témájához kapcsolódva.

Az ingatlan-bérbeadás olyan terület, ahol nem csupán a gazdálkodók jelennek meg, hanem sok esetben találkozhatunk természetes személyek által történő bérbeadással is. Tekintettel arra, hogy a bérbeadási célú hasznosítás tartósnak és üzletszerűen minősül, így a főszabály szerint ez a tevékenység magánszemély által történő végzése adóalanyiságot keletkeztet még természetesen személy esetében is.

Ezzel együtt a jogalkotó lehetővé teszi, hogy ha az egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély, ha és kizárólag az áfatörvény szerinti ingatlan-bérbeadási tevékenység miatt válna adóalannyá, akkor se kelljen az adózás rendjéről szóló törvény (továbbiakban: Art.) szerinti bejelentkezési kötelezettségének eleget tennie. Ennek két feltétele van, amely közül az első, hogy az ingatlanbérbeadására ne válassza az adókötelessé tételt, valamint (másodsorban) ne legyen közösségi adószám kiváltására kötelezett.

Legyünk figyelemmel arra a körülményre, hogy az előbbi kedvezmény már nem az Art. szabályai között érhető el, hanem a jogalkotó beemelte az Áfa tv. rendelkezései közé [Áfa tv. 257. § (5)].

A fenti kedvezménynek az is a következménye, hogy a magánszemély bérbeadó mentesül a számlaadási kötelezettség alól, bizonylatolási kötelezettségét egyéb számviteli bizonylattal is teljesítheti.

Amikor ezek a könnyítési szabályok bevezetésre kerültek, sok olyan magánszemély adott bérbe ingatlant, akik rendelkeztek adószámmal, magyarán be voltak jelentkezve az Áfa hatálya alá, sokuk lett bizonytalan, hogy ki kell-e jelentkezniük az áfa hatálya alól. Mivel a könnyítés nem jelentette azt, hogy a korábban adószámot kapott magánszemély abbahagyták volna a gazdasági tevékenységüket, ezért ők továbbra is adószámuk birtokában folytathatták a bérbeadási tevékenységüket. A bérbeadók táborához, már a könnyítések bevezetése után csatlakozók tehát adószám nélkül tudtak/tudnak ingatlant bérbe adni, és az erről szóló számviteli bizonylatra elegendő adóazonosító jelük feltüntetése.

A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]

2024. május 24.

Varga Mihály: a kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett

A kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett, az elmúlt évtizedben a magyar gazdaság teljesítménye nőtt, miközben az adóelvonás mértéke csökkent – mondta a pénzügyminiszter a Magyarország tíz legnagyobb adózója elismerés átadó ünnepségén pénteken, Budapesten.