Kisebb regadó-teher az import használtautón, nagyobb az újon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mától a magasabb adótételek és a módosított avultatási tábla eredményeképp az új gépjárművek tulajdonosainak a korábbinál több, a külföldről használt autót vásárlóknak pedig kevesebb regisztrációs adót kell fizetniük.

Ma lépett hatályba a regisztrációs adóról szóló törvény decemberben elfogadott módosítása. A személygépkocsik esetében az adótételek az inflációs prognózisnak megfelelően átlagosan 6,1 százalékkal emelkednek, a hibrid meghajtású autók és a muzeális járművek esetében viszont változatlan – 190 ezer, illetve 380 ezer forint – marad a teher. A motorkerékpárok adótétele sem módosul továbbra is 20–230 ezer forint között mozog a műszaki tulajdonságoktól függően. A regadótábla egy újabb oszloppal bővült, mától ugyanis az EURO 2-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt – 10 évesnél öregebb – gépjárművek is forgalomba helyezhetők, esetükben az alapadótétel 60 százalékkal emelkedett.

A magasabb teher ellenére a külföldről használt autót vásárlóknak ugyanannyit vagy kevesebbet kell fizetniük a forgalomba helyezésért, az Európai Bíróság döntése nyomán ugyanis módosították az avultatási táblát is. Eszerint például egy kétéves gépjárműnél az alapadótétel 72 százalékát kell megfizetni a korábbi 80 helyett, míg a húszévesnél idősebb autóknál mindössze a tizedét. Tavaly az előzetes adatok szerint húszezer használt autót hoztak be Magyarországra, az idén ennek akár a duplájára is lehet számítani – mondta lapunknak Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A használtautó-behozatal növekedésére számít Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke is, aki szerint az új avultatási tábla továbbra sem felel meg teljesen az uniós követelményeknek.

A szakértő úgy véli, az avultatásnál figyelembe lehetne venni a lefutott kilométerek számát és az esetleges sérüléseket is. A pénzügyi tárca szerint viszont a további tényezők figyelembevétele visszaélésre adna lehetőséget, a kilométerórát például előre lehet pörgetni. Fojt szerint a közlekedésfelügyelet a behozott gépjármű kötelező átvizsgálásakor felírhatná az óra állását, így elejét vehetnék a csalásoknak.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 28.

Május 31. – több mint háromszázezer vállalkozást érintő határidő

Az elmúlt három évet vizsgálva, rendre közel negyedmillió vállalkozás nyújtja be a pénzügyi beszámolóját májusban az OPTEN adatai szerint. Év elejétől május végéig jellemzően 5 cégből 4 leadja a beszámolóját. A pénzügyi beszámolóra vonatkozó határidő elmulasztása komoly szankciókkal járhat.

2024. május 28.

Csoportos társaságiadó-alany tagjainak nyilatkozata a jövedelem-(nyereség-)minimumról

„A”, „B” és „C” társaság 2023. január 1-je óta csoportos társaságiadó-alanyként működnek, a csoportkép-viselői feladatokat „C” társaság látja el. A 2023-as adóévről szóló bevallás összeállítása során merült fel az a kérdésünk, hogy a csoportos társaságiadó-alanynak kell-e alkalmaznia a jövedelem-(nyereség-)minimum szabályokat, vagy azokat a csoporttagoknak kell figyelembe venniük az egyedi adóalap megállapítása során. A 2329 jelű nyomtatvány NY-01-es lap 30. sorában a csoportképviselő kinek (mely adózónak) a vonatkozásában nyilatkozik a jövedelem-(nyereség-)minimum szabályok alkalmazásáról?