LeitnerLeitner: Nem érdemes trükközni a mesterséges jövedelem-átcsoportosítással Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ugyan a 2020-as transzferár dokumentációk elkészítéséig még közel fél év van hátra, de egyáltalán nem korai ezzel foglalkozni, hiszen a koronavírus járvány hatására megváltozott a piaci környezet, és a jövedelmezőség, a transzferárak újragondolását teszi szükségessé. Mivel ez a helyzet számos buktatót is rejt magában, az üzleti döntésekhez is mélyebb elemzés szükséges, de fontos az ezeket alátámasztó dokumentumok gyűjtése is. „Továbbá óva intünk mindenkit attól, hogy járványt mesterséges jövedelem átcsoportosításra használja fel, mert erre várhatóan minden érintett adóhatóság nagyon fog figyelni” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág vezetője a cég Adó Online-hoz eljuttatott közleményében.

A COVID-19 egyértelműen felülírta a korábbi üzleti várakozásokat és gyakorlatot, de az egyes ágazatokat nem azonos mértékben érintette, és más hatással lesznek rájuk a különböző országok eltérő gazdasági intézkedései (állami támogatások, vásárlási kedvezmények biztosítása) is. Az viszont biztos, hogy mind a multinacionális cégcsoportok, mind a hazai kapcsolt vállalkozások jövedelmezőségét befolyásolni fogja a világjárvány gazdasági hatása, és felülírja az előzetes terveiket.

Éppen ezért minden a COVID hatásával érintett üzleti évben (2019, 2020, 2021) különös figyelemmel kell eljárni nemcsak a transzferár dokumentáció készítése, hanem a transzferárak – a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyletekben kialakított árai – meghatározása, a szerződéses viszonyok kezelése, felülvizsgálata és létesítése során is. Ugyan a transzferár dokumentáció elkészítési határideje az éves társasági adóbevallással esik egybe, vagyis a naptári éves adózók esetében még közel fél év van addig hátra, de egyáltalán nem korai elkezdeni ezzel foglalkozni.

Érdemes tehát már egy-egy ügylet árainak meghatározásakor átgondolni, hogy miként biztosítható, hogy ezek minél inkább az aktuális helyzet szokásos piaci viszonyait tükrözzék. Ha a vállalkozások már most úgy alakítják ki az áraikat, hogy azok egyszerre feleljenek meg a COVID hatására szokásos piaci áraknak, akkor nem kell majd utólag kényszerűen módosítani az adóalapot. Ezeknek az áraknak a megtalálása azonban nehéz, hiszen a kialakult járványhelyzet és annak gazdasági hatásai minden piac és vállalkozás viszonylatában külön elemzést igényelnek.

Nem elég azonban helyes döntéseket hozni, de alá is kell támasztani, bizonyítani is kell tudni ezt. Ezért a COVID-hatással érintett időszakban a működés részleteit, az üzleti döntések minden momentumát rögzíteni kell, hiszen utólag ezeket sokkal nehezebb (ha egyáltalán lehetséges) pótolni.

Most tehát semmiképp nem lehet sematikus a transzferár dokumentáció készítése – hangsúlyozza Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág vezetője. Egyszerre kell következetesen figyelembe venni és bemutatni a korábbi gyakorlatot, a korábbi jövedelmezőséget, a cégcsoporton belüli viszonylatokat; valamint a COVID-hatását mindezekre. Csak így minimalizálható egy esetleges magyar adóhatósági büntetés vagy a nemzetközi vitarendezési mechanizmus kockázata.
mesterséges jövedelem-átcsoportosítás

Továbbá nem szabad a COVID hatására hivatkozva a szokásos piaci ár elvtől eltérve mesterségesen átcsoportosítani a jövedelmet, mert erre várhatóan a multinacionális vállalat működése által érintett valamennyi ország adóhatósága kiemelt figyelmet fog fordítani. Különösen azért várható ez, mert éppen a járvány hatására globálisan számottevően csökkent a jövedelmezőség, amelynek a szokásos piaci ár elve szerinti megosztását nemzetközileg is biztosítani kell.

Végül, de nem utolsó sorban azért is érdemes már most elemezni a járvány hatásait a transzferárak szempontjából, mert ezzel lehet az adott leányvállalat számára kedvezőbb árazási pozíciót kiharcolni a csoporton belül, vagy növelni az anyacégtől kapott kompenzációs bevételeket is.


Kapcsolódó cikkek

2020. október 1.

A transzferár esete az adóhatósággal

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteinek vizsgálata. Az utóbbi időben egyre többször esik szó a témáról. Az, hogy egy társaság milyen indok alapján kerül kiválasztásra, ellenőrzésre az adóhatóság által, többféle lehet. Kiemelt vizsgálati terület a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott módszerek vizsgálata, a piaci árhoz történő viszonyítása, a transzferár-nyilvántartási kötelezettség teljesítése, a társaságiadóalap-korrekciós kötelezettség teljesítése.
2020. szeptember 28.

A transzferár és a szokásos piaci ár kérdésköre

Az adóhatóság kiemelt ellenőrzési területe a kapcsolt vállalkozások egymás közötti transzferár valódiságának, helyességének vizsgálata. A transzferár és a szokásos piaci ár fogalmát élesen el kell különíteni egymástól. A transzferár az az ár, amelyet kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyletükben ténylegesen alkalmaznak. A szokásos piaci ár pedig az az ellenérték, melyet független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között érvényesítenek. A szokásos piaci ár mindig egyedileg meghatározott. Most a kapcsolt vállalkozások hitelszerződéseit vizsgáljuk.