Munkáltatói közreműködés a jövedelemadó megállapításában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2006. január elsejével megszűnt a munkáltatók adó-megállapítási kötelezettsége, ami azt jelenti, hogy a magánszemélyeknek a 2006-os szja bevallásukat önadózással vagy adóhatósági adó-megállapítás útján kellene teljesíteniük.

A 2,2 millióra tehető adózó közül sokaknak nehézséget okozhat mind a bevallás elkészítése, mind az APEH általi adó-megállapításhoz szükséges nyilatkozat kitöltése. Az Art. legutóbbi módosítása azonban a kötelező munkáltatói elszámolás visszaállítása helyett egy köztes megoldást vezetett be: közreműködési kötelezettséget ír elő a magánszemély adójának megállapítása során, azzal, hogy annak formáját a munkáltató választhatja meg. Az új rendelkezéseket nem csak a jövőre nézve, hanem már a 2006-os évről teljesítendő adó-megállapítás során is alkalmazni kell.

Az elszámolás elkészítése visszautasítható

A munkavállaló – amennyiben az szja törvény szabályai szerint nincs kizárva a lehetőségből – február 15-ig tehet nyilatkozatot a jövedelemadója megállapítása végett. A nyilatkozat alapján május 20-ig kell az adót megállapítani, és június 10-ig kell elektronikus úton az adóhatósághoz továbbítani.

Újdonság, hogy az elszámolás elkészítését a munkáltató nem köteles elvállalni. A dolgozónak ugyanakkor lehetősége van arra, hogy az elutasítás esetére hatósági adó-megállapítást kérjen. Az ehhez szükséges nyilatkozat megtétele és továbbítása során azonban a munkáltatói közreműködés már kötelező. Fontos hangsúlyozni, hogy a választás joga nem magánszemélyként, hanem a jogintézmény alkalmazása szempontjából illeti meg a munkáltatót.

Az adóhatósági adó-megállapításhoz szükséges nyilatkozat a magánszemély személyes adatait, az érvényesítendő kedvezmények megjelölését, valamint az év során őt foglalkoztató munkáltatók azonosító adatait (név, elnevezés, székhely, adószám) tartalmazza. A munkáltatónak a hozzá benyújtott nyilatkozatot alaki szempontból felül kell vizsgálnia, ami a saját nyilvántartásában szereplő illetve a nyilatkozatban feltüntetett adatok összevetését, egyezőségének a vizsgálatát, valamint az esetleges elírások kijavítását jelenti. Egyebekben a magánszemély által közölt adatok valódiságáért a munkáltató nem felel.

A nyilatkozatot az APEH által rendszeresített elektronikus űrlapon március 12-ig továbbítani kell. Ha az adóhatóság megállapítja, hogy a nyilatkozat a munkáltató érdekkörében felmerült okból hibás, hiányos vagy késedelmes, a munkáltató az általános tételű bírsággal sújtható.

Az Adózás rendjéről szóló törvény magyarázata teljes terjedelemben az Adó-kódex 2006/11-12. számában (Adótörvények 2007 II.) olvasható.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.