Szokásos piaci ár adóhatósági megállapítása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kevésbé bonyolult ügyleteknél eddig is előfordult, hogy az adóhatóságtól kérték a szokásos piaci ár vagy módszer megállapítását, mégpedig a feltételes adómegállapításra irányuló kérelem keretében. 2007. januárjától azonban már csak külön eljárásban kérhető a szokásos piaci ár meghatározása. Az eljárást egyrészt az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény január 1-től hatályos 132/A-132/B szakaszai, másrészt a 38/2006. (XII. 25.) PM rendelet szabályozza.

A vállalatcsoporton belül a szokásos piaci ártól eltérően alkalmazott elszámolás jelentősen befolyásolhatja a társaság adóztatható jövedelmét. Az ármegállapításra irányuló eljárásban az adóhatóság azt vizsgálja, hogy a jövőbeni ügyletben a társaság által leírt tényállás alapján a transzferár, illetve a megállapítására alkalmazott módszer megfelel-e a valóságnak, vagy alkalmazásának egyik célja az adókötelezettség megkerülése (bújtatott osztalékfizetés, veszteség-átcsoportosítás). A kapcsolt vállalkozások közötti tranzakciókat ugyanis nem feltétlenül az adófizetés kikerülése motiválja, hanem a különböző kockázatokat elkerülő gazdasági, befektetési meggondolások.
Az eljárás zökkenőmentes lebonyolítása érdekében az adózó előzetes egyeztetést folytathat az adóhatósággal, így a kérelem benyújtása előtt megállapodhatnak az eljárás fontosabb részleteiről. Az eljárás díjköteles, a díj nem alacsony, 5 és 15 millió forint között mozog, ráadásul megfizetésére nem adható halasztás és részletekben sem teljesíthető.

Az ármegállapítási kérelmet az APEH Központi Hivatalához 3 példányban adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő vagy ügyvéd ellenjegyzésével kell benyújtani. A kérelemhez külön formanyomtatvány készül, amely az apeh honlapjáról letölthető lesz. Az adóhatóság határozatában megállapított ár határozott időre, 3-5 évre érvényes, és az érintett kapcsolt vállalkozások kérelmére egyszer 3 évvel meghosszabbítható.

A határozatban foglaltak a kérelem benyújtásának időpontjára visszamenő hatállyal kötik az adóhatóságot. Módosítani természetesen lehet, ha változnak a körülmények.
Fontos szabály, hogy az adóhatóság valódiságvizsgálatot is végezhet (a feltételes adómegállapításnál nincs ilyen), de ez nem jelenti azt, hogy ez az időszak ellenőrzéssel lezárt időszaknak minősülne a későbbiekben. Azt azonban kimondja a jogszabály, hogy a kérelemmel érintett szokásos piaci árral összefüggésben ellenőrzés nem rendelhető el a határozat jogerőre emelkedésétől számított 60 napig, ha a kérelemben feltüntetett szerződést vagy egyéb jogügyletet a kapcsolt vállalkozások már megkötötték. Amennyiben pedig az egyik fél már teljesített is a másiknak, akkor a határozat jogerőre emelkedésétől számított 60 napon belül önellenőrzéssel módosíthatja adóbevallását. Az eljárást 120 nap alatt le kell folytatnia az adóhatóságnak, a határidő kétszer 60 nappal meghosszabbítható.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 24.

Varga Mihály: a kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett

A kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett, az elmúlt évtizedben a magyar gazdaság teljesítménye nőtt, miközben az adóelvonás mértéke csökkent – mondta a pénzügyminiszter a Magyarország tíz legnagyobb adózója elismerés átadó ünnepségén pénteken, Budapesten.

2024. május 24.

A közvetett adózás rendszere Egyiptomban (1. rész)

Egyiptom modern áfa-szabályozása 2016-ra datálható, ekkor lépett életbe az új áfa-törvény, amely felváltotta a korábbi termék-szolgáltatás jellegű adót. A törvény két jelentős módosításon esett át, először 2020-ban, majd 2022-ben.

2024. május 24.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: az új hazai ESG szabályozás lényeges szereplői (3. rész)

A hazai ESG szabályozás új mérföldkövének számító 2023. évi CVIII. törvény rendelkezéseit feldolgozó cikksorozatunk harmadik és egyben utolsó részében a törvény által létrehozott intézményi struktúra legfontosabb szereplőit, azok feladatköreit, valamint az ESG keretrendszerhez kapcsolódó nyilvántartások legfontosabb szabályait mutatjuk be.