Töretlenül hódít az online vásárlás – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint hárommillió aktív vevő, 38 millió tranzakció, s immár 425 milliárd forintos forgalom – ezek a magyarországi online kiskereskedelmi piac 2018-as kulcsszámai. Az InfoTandem infografikája.

Jó ideje stabilan gyors tempóban, évente 16–18 százalékos forgalomnövekedést produkálva bővül Magyarországon az online kiskereskedelem. A GKI Digital és az Árukereső legfrissebb – szektorszintű, több mint háromezer magyar webáruházzal rendelkező e-kereskedő bevonásával készült – közös felmérése alapján 2018-ban is 17 százalékos felfutás történt, amivel az éves forgalom nettó 425 milliárd forintig emelkedett. Ez a teljes magyar kiskereskedelmi eladásokon belül 4,5 százalékos részesedésnek felel meg, s együttesen 38 millió tranzakció nyomán jött össze.

Az aktív (12 hónapon belül legalább egy alkalommal a netről rendelő) vásárlók száma szintén folyamatosan gyarapszik, 2019 elején elérte a 3,2 millió főt, ami az aktív internetezők valamivel több mint felével egyenlő. A bővülés üteme azonban ezen a téren lassuló, az elmúlt egy esztendő vonatkozásában „csupán” 6,5 százalékos volt, így a szakértők szerint az online kereskedelmi szektor további térhódítása immár főként az átlagos kosárérték méretétől, illetve a rendelési gyakoriságtól függ. Előbbi tavaly nettó 11,1 ezer forintra jött ki. Miután egy átlagos vásárló az elmúlt esztendőben tucatnyi alkalommal rendelt a netről, az egy főre számított éves költés megközelítette a 133 ezer forintot.

Fogyasztói adásvétel, kellék- és termékszavatosság

Fuglinszky Ádám legújabb könyve a fogyasztói adásvétel, a kellékszavatosság és a termékszavatosság kérdéskörével foglalkozik, különös tekintettel azokra a problémás pontokra, amelyek az új Ptk. és az uniós jog találkozásával függenek össze.

További információ és előfizetés >>

A vásárlók között a nők és a férfiak azonos súllyal szerepelnek; a diplomások aránya 50 százalék. A vevők bő egynegyede budapesti illetőségű, ám költéseik viszonylag magasak: együtt a rendelések 36 százalékát jegyezték tavaly. A forgalmat tekintve a legnagyobb szeletet továbbra is a műszaki cikkeket kínálók mondhatják magukénak, ám a leggyorsabb, 21 százalékos növekedéssel immár a napi fogyasztási cikkek forgalmazói (az FMCG szektor képviselői) dicsekedhetnek. Ez utóbbi szegmens erősödése – ahol egyre több tőkeerős kereskedelmi multi száll be a versenybe – az egész magyar online piac fejlődésére hatással lehet, s hosszabb távon alaposan átrajzolhatja az erőviszonyokat.

Az online beszerzett termék kézhez vétele tekintetében továbbra is a házhoz szállítás a legnépszerűbb nálunk: a 2018-ban teljesített tranzakciók 52 százalékát adta. Ez annak is köszönhető, hogy a fejlesztések nyomán ez a kézbesítési mód a korábbinál jóval tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá s így kényelmesebbé vált a vevők szempontjából. (A webáruházak promóciós technikái közül is az ingyenes házhozszállítás viszi el a pálmát.) Mindeközben a logisztikai szolgáltatók által üzemeltetett átadópontok szerepe mérséklődött, súlyuk egy év alatt 19-ről 17 százalékra apadt. Az automaták szerepe viszont folyamatosan nő az átadópontok között. És továbbra is igaz: a vásárlók szívesebben rendelnek olyan webáruházból, amely offline üzletekkel vagy legalább átadópontokkal rendelkezik.


Kapcsolódó cikkek

2019. január 25.

Infografika: keveset foglalkoznak a kkv-cégvezetők az utódlással

A hazai kis- és középvállalkozások mindössze 15 százalékát foglalkoztatja az utódlás kérdése, és ebből csupán 7 százaléknál zajlik már a folyamat – derült ki a Budapest Bank 500 cégvezető megkérdezésével végzett kutatásából. Ahol még nem merült fel a téma, ott a cégvezetők nagy része életkoránál fogva nem tartja aktuálisnak, vagy nincs rá ideje. A jelenlegi vezetők zömmel családtagjukban – főképp gyermekükben – látják a cég jövőjét, ez azonban nem minden esetben valósítható meg, így sokan kénytelenek alternatívát keresni.
2018. november 30.

A foglalkoztatottak egyharmada ingázik – infografika

Csaknem másfél millió ember naponta ingázik a lakóhelye és a között a település között, ahol a munkahelye található. A bejutás átlagosan bő fél órát vesz igénybe, de jócskán vannak olyanok is, akik egy óránál is többet kénytelen szánni erre. Az InfoTandem infografikája.
2018. december 14.

Frissáru a netről? – infografika

Szinte minden netező kipróbálta már az online vásárlást. A leginkább divatcikket és utazást szeretünk így venni, de erősen jönnek fel az élelmiszerek is. Az InfoTandem infografikája.
2019. január 4.

Gyorsulóban az infláció – infografika

Novemberig 2,8 százalékkal nőttek az árak, 2019-ben pedig 3,5 százalékos infláció várható. Ennél magasabb éves rátát utoljára hét éve mértek. Az InfoTandem infografikája.
2018. szeptember 14.

Hatmilliárd perc mobilon – infografika

Együttesen csaknem 100 millió órát beszélgettünk mobiltelefonon az idei második negyedévben, amelynek során e készülékeken 55 ezer terabyte-nyi adatforgalom is zajlott. Az InfoTandem infografikája.
2018. október 12.

Hódít a készpénzmentes fizetés – infografika

Mára határozottan fölénybe kerültek azok, akik ha lehet választani, akkor a készpénzmentes fizetési megoldásokra voksolnak. A mobilok szerepe e téren is egyre erősödik. Az InfoTandem infografikája.
2019. február 15.

Javul a fizetési fegyelem – infografika

A hazai cégek valamivel több mint felének, egészen pontosan 55 százalékának volt tavaly olyan üzleti partnere, amelyik 2018 első félévében több alkalommal is késedelmesen fizetett – derül ki az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) 2018 júliusi, 400 vállalkozást megkérdező konjunktúrafelvételéből. Ez a rossz hír. A jó hír viszont az, hogy ilyen kedvező rátát az […]
2018. szeptember 28.

Kütyük az iskolatáskában – infografika

Egyre inkább a tanulásnak is elengedhetetlen kellékei a műszaki eszközök: az alsósosok negyede, a felső tagozatosok fele már számítógépet is használ az iskolai teendők teljesítéséhez. Az InfoTandem infografikája.