Adó

2009. február 9.

Nyereségminimum a társaságoknál

A tavalyi bevalláshoz képest idén jóval egyszerűbb a társaságok helyzete a jövedelem- (nyereség-) minimum meghatározásakor. Általános esetben ugyanis – 2008-as szervezeti változás, egyéb átalakulás, illetve megszűnés nem lévén – adókötelezettségük megállapításához a teljes adóévi adatokkal kell számolniuk. Ennek mikéntjéről olvashatnak az Adó szaklap 2009/1-2. számában.

2009. február 9.

Tagnak nyújtott kölcsön kamata, adóterhe

Egy gazdasági társaság a természetes személy tagjának kíván kölcsönt nyújtani. A kölcsön célja nem lakásvásárlás és nem is munkáltatói kölcsön. Kérdésként merült fel, hogy milyen kamat felszámításával érdemes az ügyletet lebonyolítani, hogy az ne legyen sem a társasági adónak alapja, de a magánszemélynél sem keletkeztessen adó- és járulékköteles jövedelmet. Kamatmentes kölcsönként, ha a társaság kölcsönöz a saját tagjának, milyen adó- és járulékteher sújtja az ügyletet? A megoldás az Adó-Kérdések és Válaszok 2009/3. számában található meg.

2009. február 6.

Félig összedőlt az ipar

A gyárleállások hatására súlyosan, 23,3 százalékkal zuhant a hazai ipar teljesítménye tavaly decemberben. Az adat sokkoló gazdasági mutatóktól hemzsegő első félévet és kilábalást jelentő másodikat ígér.

2009. február 5.

Bírságkodex az APEH-től. Újabb szolgáltatás

Január vége óta újabb szolgáltatással áll az APEH az adózók rendelkezésére. A honlapjukon közzétették a Bírságolási kézikönyvet, amelynek célja, hogy az adózók megismerjék az adóhatóság által a bírságok megállapítása és kiszabása során alkalmazott – általános, valamint az egyes cselekményeknél, mulasztásoknál irányadó – elveket. A kézikönyv nyomtatott formában nem jelenik meg, de a világhálón folyamatosan frissítik.

2009. február 4.

A munka- és pihenőidő 2009-től megváltozó szabályai

Csupán néhány, de sok esetben felettébb jelentős apróság módosuló szabályaira kell az újévben felkészülni. A beosztott munkaidővel kapcsolatos rendelkezéseket – néhány tartalmi kiegészítéssel – fogalmazza meg a módosítás, változnak a napi pihenőidő, a munkaszüneti napi foglalkoztatás és a szabadságkiadás egyes feltételei is. Az Adó-Tb kalauz 2009/1. számában dr. Horváth István ismerteti a változásokat.

2009. február 4.

Köztartozásmentes adózói adatbázis február 10-étől

Február 10-étől érhető el az APEH honlapjáról az úgynevezett köztartozásmentes adózói adatbázis, amelyet minden hónapban frissítenek. Az adatbázisba visszamenőleg felkerülni, illetőleg onnan visszamenőleg kikerülni nem lehetséges. Fontos ugyanakkor, hogy a havi listákat archiválják, így akár évekkel később is lekérdezhetők lesznek. Az adatbázisba való felvételt csak elektronikus úton lehet kérni.

2009. február 4.

Az ötödik napot a kormány fizeti

A kormány átvállalná az ötödik nap munkabérét azoknál a cégeknél, ahol egyébként hetente csak négy napot dolgoznának – jelentette be Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Kormányzati Válságmegelőző és Válságkezelő Központ (KVVK) megalakulása után. A javaslatot már jövő héten tárgyalja a kabinet.

2009. február 3.

Most ért ide a csődhullám

Az idei év első hónapjában egy híján 1400 céggel szemben indítottak felszámolási eljárást Magyarországon: ez minden idők legrosszabb havi adata – derül ki az Opten céginformációs szolgálat közleményéből.

2009. február 2.

Mennyi lenne a jó euróárfolyam?

230, 280 vagy 300? Milyen euróárfolyam lesz a magyar gazdaság egyensúlyi árfolyama, azaz milyen kurzus tűnik esélyesnek az eurózónába való – egyelőre csak remélt – belépésnél? Nagyon nem mindegy. Nézzük a szempontokat!

2009. február 1.

Árfeltüntetés – árjegyzék, árkiírás

Február 7-én lép hatályba a termékek eladási áráról és egységáráról, továbbá a szolgáltatási díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet, amely a korábban hatályos szabályokat váltja fel.

2009. január 30.

Újabb és újabb mélypontok felé tör a forint

Péntek délelőtt újabb történelmi mélypontját érte el a forint, s nem zárható ki, hogy hamarosan újabb mélypontok következnek. Nem forintpánikról van szó, másokat is sújt a globális kockázatkerülés. 300 forintos árfolyam fölött talán beavatkozik a jegybank.

2009. január 29.

Áfaemelés járulékcsökkentésért

A kormányfő az adórendszer átalakításának, illetve a gazdasági aktivitás élénkítésének egyik kiemelt elemként említette a munkaerőre, illetve a vállalkozásokra rakodó terhek enyhítését a válságkezeléssel foglalkozó rendkívüli parlamenti ülésnapon. E megoldás egybecseng a reálszféra régi törekvésével, a munkaadói érdekképviselet régóta lobbizik ugyanis azért, hogy a 2006-ban átmenetileg bevezetett adóemelés terhét végre enyhítse a kormány. A megoldás technikailag nagyon egyszerű: az adóbevételeken belül kell átrendezést végrehajtani, hogy az államháztartás egyensúlytalansága ne növekedjen, mégpedig úgy, hogy az áfakulcsok emelése kompenzálná a bérhez kapcsolódó közterhek mérséklését.

2009. január 29.

Február 1-től indul az új cégautóadó

Az APEH honlapján részletes tájékoztatót közöl az új cégautóadó alkalmazási szabályairól. Érdemes alaposan tájékozódni, ugyanis az új adónem az eddiginél több adózót érint majd, az evások sem kerülhetik el.

2009. január 27.

Elbukhat a kamatadó

Lehet, hogy a 20 százalékos kamatadó felfüggesztése lesz a gazdasági válság hatására formálódó új adócsomag első eleme. Ugyanis a hét végén ismét terítékre került, mintegy 70 milliárd forintnyi költségvetési bevételt érintő javaslatot az ellenzéki pártok támogatják, s a szocialisták is megfontolandónak tartják.

2009. január 26.

Érdemi adó- és járulékcsökkentés kell

– Érdemi adó- és járulékcsökkentésre van szükség – közölte Gyurcsány Ferenc miniszterelnök hétfőn azt követően, hogy közgazdászokkal egyeztetett.

2009. január 26.

Kovács kiterjesztené a kedvezményes áfakulcsot

Foglalkoztatáspolitikai szempontból kulcsfontosságú a nagy élőmunka igényű, helyi szolgáltatások kedvezményes áfakulcsának 2010 utáni kiterjesztése az Európai Unióban – nyilatkozta Kovács László.

2009. január 23.

Bokros kimondta, amit senki sem mer

Bokros Lajos szerint Magyarországon a gazdasági növekedés újraindításához nemcsak megfelelő gazdaságpolitikára, hanem mélyreható szerkezeti változásokra, átfogó intézményi reformokra van szükség.